lördag 7 februari 2009

De Havilland Vampire FB5, J 28B, Revell 1/72 (2009)

Modellen
Vampiren är en av mina favoriter även om Hellers gamla modell börjar ha sett sina bästa dagar. Det krävs en hel del slipning och spackling för att få till ett acceptabelt resultat. Trots det är det en trevlig modell som inte kräver särskilt mycket jobb. Den här gången valde jag stängd huv, vilket besparade en hel del jobb i cockpit (vilket ändå inte syns särskilt bra ens om man väljer att ha den öppen.

Modellen är byggd så som förebilden såg ut mot slutet, därför har jag försökt få till den något flammiga yta som planen fick med tiden. I övrigt har jag skrapat bort en del färg i plåtskarvar och smutsat ner allt en aning med torrpastell.Detta är min andra Vampire, men det blir garanterat fler. Marivox J 28A ligger på hyllan, liksom Merlins J 28C. När det gäller den senare tror jag dock att jag bara kommer att använda framkroppen och bygga ihop med en Heller. Vore kul att bygga en i 1/48 också.

Färger
Ovansida: Gunze 309
Undersida: Gunze 307+lite Tamiya XF-66

Dekaler
Siffror - Specialtryck
Kronmärken - Flying Colors
Övrigt - från modellens ark

Byggtid
januari-februari 2009

Förebilden
J 28B 28375 kom till Sverige 2 april 1952 och placerades på F18 där den först fick beteckningen Gul B, senare Gul K.1955 överfördes den till F 5 och fick då nummer 25. 26 april 1968 utrangerades den efter 18 år och 1825 flygtimmar och var då en av de sista flygande J 28 i svenska flygvapnet.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar