måndag 14 augusti 2017

S.A. Bulldog, SK 61, Tarangus 1/48 (2016)


Tarangus Bulldog i 1/48 var en välkommen nyhet när den dök upp. Jag köpte den direkt, började bygga, men sedan blev den liggandes. Det som såg ut som ett enkelt bygge var lite trixigare än jag först trodde.


Cockpit är hyfsat detaljerad, instrumentpanelen (som jag glömde fota...) är riktigt fin. Dock saknas det lilla extra "baksätet", men den kanske inte fanns på alla? Jag är ingen SK 61-expert. Passformen var sådär, lite typisk kortserie. Vingarna var kluriga att få dit och att få ihop kroppshalvorna krävde en hel del våld...


Förebilden fick åter bli den SK 61 som jag muckarflög i 1990, se mitt tidigare SK-61-bygge.



Målningen blev enligt mitt beprövade Draken-recept, Gunzes Olive Drab och Tamiyas Sea Blue ordentligt mixat med andra färger för att få fram den rejält väderbitna känslan.




De blekta dayglowfälten är vitt i grunden med tunna lager Vallejo lysorange blandat med rött. 



Några saker att tänka på för den som tänker sig ett bygge:
-Förlängningen av fenorna (stråken utmed kroppen) är lite för långa).
- Utsläppet på höger sida av bakkroppen är felplacerat enligt ritningen, det ska sitta längre bak.
- Nosvikt. Jag säger bara: Nosvikt. Den här kräver massor. Ett tips är att vänta med att sätta dit delen ovanför instrumentpanelen så länge som möjligt, för att kunna komplettera med mer nosvikt. Det kommer att behövas...


Men i övrigt var det en trevlig modell som rekommenderas varmt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar