måndag 16 augusti 2021

Saab JAS 39B Gripen, Italeri 1/48 (2020)


 
Efter att ha byggt alla tillgängliga Saab-jetkärror i 1/48 saknades bara Gripen. Och nu var det äntligen dags! Jag hade egentligen tänkt ta tag i Kittyhawks ensitsare, och hade klämt och känt och samlat mod ett bra tag. För även om den såg lockande ut i lådan har jag förstått att det inte direkt är någon enkel resa.


Jag beställde en Airescockpit från Hannants och letade lite förstrött i stashen efter kommande projekt. Där hittade jag Italeris tvåsitsare som jag köpte för länge sedan. Och minsann, låg det inte en CMK-cockpit i lådan. Och Masters pitotrör. Och Eduards målningsmask. Hm. Posten från England kanske tar ett tag. Man kan ju alltid börja plocka lite. Kanske inte bygga, men kolla lite... 

Och rätt som det var såg det ut så här:






















Och då var det lika bra att fortsätta. Passformsmässigt måste jag säga att den här är bättre än sitt rykte. Till skillnad från Kittyhawk är den rätt grovt tillyxad i detaljerna, jag har byggt Italeris i 1/72, och den här känns i princip som att den är uppförstorad rakt av. Men enkelheten gör den också lätt att få ihop, och inte drog den särskilt mycket spackel heller. Knepigast var att få till skarven mellan vingarnas undersida (en bred del med underkroppens mitt i mitten) och kroppen. 

Målningen fick bli med Mr Paint. Jag utgick från NATO-färger och mixtrade lite tills jag var nöjd.



Dekalerna i lådan är i princip oanvänbara, så jag använde Two Bobs fina, men dessvärre numera sällsynta, ark. Lyckligtvis hade jag ett liggandes.





Hjulen fick lite extra detaljer, hjulhusen är ur lådan. Riktigt fina, faktiskt.





CMK:s set är nog egentligen till en 39D även om det står att den är till Italeris B på lådan. Nåja. Dessutom innehåller det en huv som är både tunn och dessutom rökfärgad och som lyfter resultatet en hel del.



Ett lite oväntat bygge som blev över förväntan. Cockpiten lyfter helhetsintrycket rejält och jag blev även nöjd med finishen, målet var att få till en lagom sliten trettionia. Och Kittyhawken väntar fortfarande i lådan. Nu även i sällskap av en 39D. Men den senare blir nog sydafrikansk. Någon gång.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar