söndag 1 november 2009

MiG-15UTI (FI), HobbyBoss 1/72 (2009)




Skänkte Revell/Hellers gamla Sk16 till sexårige sonen. Eld och lågor ville han genast börja bygga. Dagen efter strilade regnet ner samtidigt som hustrun jobbade över. Med andra ord: Förutsättningarna för modellbygge var perfekta. För att göra sonen sällskap tog jag fram en liten lättbyggd sak, Hobby Boss MiG-15UTI (1/72) .

Sonen blev snabbt uppringd av en kompis och försvann. Kvar satt jag och MiG:en. Och undan gick det. Totalt tog alltsammans inte mer än runt åtta timmar. Det är då man börjar tro på att det faktiskt ska gå att bygga alla de lådor som ligger i hobbyrummet.


Har sällan sett parkerade MiG-15 med utfällda luftbromsar, men passformen på dem var så usel att det nästan var tvunget att ha dem utfällda.




Rätt OK detaljering i hjulhus. På det stora hela är detaljeringen riktigt bra, inte minst de fina panellinjerna.




Eftersom huven skulle hållas stängd höll jag tillbaka detaljeringslustan i cockpiten.



Passformen är också bra. Lite trixigt att få till vingen, men det gick bra till slut. Spackeltuben behövde inte ansträngas särskilt mycket den här gången. På det stora hela en helt OK byggsats som duger bra att köra rakt ur lådan. Och som sagt, snabbt går det också.


Målning och vädring
Grundfärgen är samma som jag brukar när jag målar metall, dvs Tamiyas silver blandat med Gunze ljusgrå 338. Här är det mer silver än vanligt, finska MiG-15 var förhållandevis blanka och fina. Förhållandet är ungefär 75% silver-25% ljusgrått. Sedan har vissa paneler målats med olika varianter av silver blandat med mörkare blå, även blågrå. Dock inte så kraftiga skillnader som jag brukar.


Washen är gjord med vattenlöslig oljefärg från Clas Ohlson, svart blandat med umbra. Allt rejält förtunnat med CO:s förtunning för dessa färger, till en sörja som sedan applicerats i panellinjer med en tunn pensel. Fördelen är att geggan går utmärkt att torka av från det relativt blanka underlaget även när färgen torkat något.

Till sist har jag använt en pensel och utblandad svart/brun akrylfärg och dragit lite vertikala streck på undersidan och på bakkroppen för att skapa en väderbiten känsla. Det syns inte så mycket på bilderna, men gjorde en hel del för helhetsintrycket.


Dekaler
Kokardern kommer från från Kuvalainen Decals, lodjuret från Revells MiG-21, resten från den egna datorn och skrivaren.


Förebilden
1962 köpte Finland köpte fyra tvåsitsiga MiG-15UTI-skoljetplan från Sovjetunionen. Dessa anskaffades tillsammans med MiG-21-flygplanen. Flygplanen fick i Finland smeknamnet "Mukelo" och användes fram till 1977 då de ersattes av BAe Hawk.

1 kommentar:

  1. Najs! Så det finns alltså modeller för oss vanliga dödliga då? Kul!
    Nu vet jag att du inte bygger något amerikanskt men lite militäristiska typsnitt är ju inte fel (gratis). Kan tillägga att jag börjat jobba lite extra på skyltvekstan igen så det fins tillgång till lite sån't.

    http://www.dafont.com/font.php?file=usaaf_stencil

    SvaraRadera