lördag 3 oktober 2009

Saab AJSF 37 Viggen, Heller, 1/72 (2007)



Här kommer alla älskare av bokstavskombinationers våta dröm: AJSF37 SWAFRAP. Modellen byggdes 2006 och var första gången jag försökte göra något mer av Hellers svenskar än att bara bygga dem ur lådan.






Mest fix var det med cockpit och hjulhus+ställ, men jag har även fixat till utblås och en del smådetaljer som saknas i Hellersatsen, bl a kamerasiktet vid sidan om nosen. Panellinjerna är nedslipade och nyristade i övrigt är det mest småsaker.


Målning och vädring
Färgerna är Gunze, H307 och H338. I efterhand har jag insett att jag nog hellre skulle använt den något gråare H53 även om ljuset har nog gjort att modellen ser lite blåare ut än i verkligheten. Vädring med torrpastellkritor.


Dekaler

Dekalerna är mina egna, första gången jag gav mig på att göra ett helt ark själv. De minsta småtexterna har dock scannats från Flying Colors JA37-ark i 1/48 och sedan minskats till rätt storlek.




FörebildenFörebilden var en av de SF 37 som modifierades för att kunna fungera som attack- och i vissa fall även jaktflygplan, AJSF, för att kunna användas i snabba insatser i Europa. Rollen övertogs senare av Gripen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar