fredag 6 maj 2011

Fouga Magister CM.170, Heller, 1/72 (2011)

Bygger mer än jag lägger ut på bloggen. Så för att komma ikapp kommer jag även att lägga ut lite småbyggen med färre bilder och kortare beskrivning. Med tiden ska jag försöka lägga ut fler bilder på dem.


Har alltid gillat Fouga Magister med sina långa raka vingar och märkliga bakparti. Att den dessutom fanns i Finland, ett av de länder vars flyg jag gärna bygger, gjorde inte saken sämre. Så när det dök upp en på Tradera slog jag till. Tyvärr visade det sig att den var påbörjad, riktigt uselt dessutom. (Däremot hade säljaren skickat med en slips!)

Så i rena ilskan satte jag igång att bygga direkt. Ambitionsnivån var inte alltför hög och bygget gick rätt fort. Allt målades med Tamiyas aluminumfärg på burk. Dekalerna är en blandning av Kuvalainens kokarder, lådans småtexter kompletterat med lite egentillverkat.

Ett snabbygge i all enkelhet, men kul ändå att ha i samlingen intill min samtida och därtill finska MiG-15UTI.
FörebildenFinland köpte 18 Fouga Magister av Frankrike i slutet av 50-talet. Ytterligare 62 byggdes på licens av Valmet och typen användes som skolflygplan ända fram till 1988.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar