fredag 7 september 2012

Saab J 35F2 Draken, Hasegawa 1/72 (2012)


Mitt långtidsprojekt att bygga alla versioner av Draken i 1/72 går vidare. Hittills har jag byggt A, B, C, D, E, J, S, F-35 och RF-35. Och nu är även den ena av F-varianterna klar!

Ett lite otursförföljt bygge. Använde en ny primer som visade sig värdelös, färgen spack som is på vårkanten och hela kärran fick göras rent och målas om på nytt.

Ö68-rutorna var nästa huvudvärk. Här använde jag Eurodecals set - eller snarare, tänkte använda. Eurodecals hade nämligen glömt att trycka vitt under, så räddningen blev några gamla Airfixrutor som fick bilda grund för de nästan transparenta Eurodecalsrutorna.

Använde Maestros etsset som höjer slutresultatet en hel del med små medel. Rekommenderas verkligen! Täckluckorna för luftintagen är däremot egna. Dock lyckades jag slarva bort det första setet och fick tillverka nya... Som sagt det här var inte ett bygge som flöt på utan problem.

Effekten av de borttagna Ö68-rutorna skapades genom att jag först grundmålade fenan med färgerna i oblandat skick. Därefter maskades de och resten av färgen lades på.

Lite kablar på ställen.

Färgerna jag använde var Gunze H52 olive drab och H55 Midnight blue. Sedan har de ljusats upp med ljusgrått och blandats ut med en hel del andra färger i förhoppning att få till den rätta väderbitna nyansen. Tycker väl själv att jag inte nådde ända fram, men det blir fler Drakar.

Tja, det var det! Få se vilken 35:a som kommer härnäst i 1/72. Kanske dags att ta tag i österrikaren?

Edit 2013: Modellen belönades till min glädje med en seger i klassen Flyg 1/72 på Grevens Glue Galore 2013 och tog dessutom ett brons i klass Flyg 1/72 utökad bedömning på C4 Open samma år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar