När man nu uppnått en ålder där 50-årsdagen plötsligt ligger närmare än 40-årsdito, hör det ju till att skaffa sig en Jagga. Plånboken tillåter dock endast en i det mindre formatet. Byggde den här på en vecka strax före 08 Open i år.
En hyfsat lättbyggd modell utan större grodor i passformen. Kan rekommenderas för den som - som jag - vill kasta ihop något rätt snabbt. Lite extra detaljer på stolar och ställ och genomskinliga lanternor är i stort sett de enda tilläggen.
Modellen håller sedvanlig Italerikvalitet: Dvs lite grov i gjutningen, alla kantiga hörn är lätt rundade, och en aning överdimensionerade panellinjer. Men i övrigt inga konstigheter. Var lite fundersam på huven som består av fyra delar, men den passade riktigt bra. Det feta pitotröret ska faktiskt se ut så, dels är det rätt tjockt, dels försöker jag imitera att man trätt på en kond... jag menar, ett rätt tjockt skydd för rörets främre del. Remove before flight-vimplarna är remsor av en målad ICA-kasse.
Lite kablar på ställen piggar alltid upp. I övrigt blev det inte så mycket extradetaljer, bygget tog som sagt inte mycket mer än en vecka.
Allt är målat med Gunze 330/331. Största kruxet var dekalerna. Hann inte fixa aftermarketdekaler, så det fick bli de som låg i lådan. Kvaliteten var väl OK, de gled på rätt fint, men samtliga märken på fenan var en bra bit för små. Emblemen fick vara som de var, medan det blåröda nationalitetsmärket och det vit/röda fältet fick lösas via arkivet. Modellen belönades med ett silver i klassen Flyg 1/72 på C4 Open 2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar