onsdag 29 mars 2017

Jakovlev Jak-38U, Hobbyboss 1/48 (2016)

Ett terapibygge från i höstas. Terapi i den bemärkelsen att jag gav mig tusan på att bygga den rakt ur lådan. Den här modellen kan man nämligen förbättra i all evighet, småfelen är oändliga. Eller också nöjer man sig med att det ser ut som en Jak-38U. (Och undrar ni varför jag inte skriver "Yakovlev Yak-38U", se Su-9:an. Det har att göra med svensk transkribering av ryska tecken kontra engelsk).


Det här förstås ett helt oemotståndligt flygplan. Eftersom det är så fruktansvärt fult! Utseendet måste ha varit totalt underordnat. Ensitsaren är inte vacker, men tvåsitsaren nästan magiskt gräslig. Och helt underbar!

Fast framifrån är den ändå rätt tuff. Eller också är det bara jag som har vant mig...





Cockpit fick ändå några tillägg, bälten och lite extra jox. Något extra måste det ju bli!


Förebilden var Sovjets motsvarighet till brittiska Harrier, alltså ett vertikalstartande jaktflygplan. I första hand var den hangarfartygsbaserad, därav färgen. Några exemplar hamnade i Ukraina efter Sovjets fall, så den udda märkningen fick bli mitt val.



Marcel Dassault, mannen bakom Mirage-planen sade en gång att om ett flygplan ska flyga bra, måste det vara vackert. Han levde som han lärde. Och hans tes stämmer dessutom bra, både vad gäller de egna konstruktionerna och den här. För flygegenskaperna var allt annat än behagliga och Jak-38 togs ganska snart ur tjänst.



Men som sagt, för oss som gillar udda flygmaskiner är detta ett riktigt härligt objekt att ta sig an. Modellen var dessutom - sina tillkortakommanden till trots - en trevlig upplevelse med bra passform för det mesta. Så själva bygget tog inte många timmar. Och färgen är ju inte dum den heller!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar