onsdag 19 december 2018

Aero L-29 Delfin, AMK 1/48 (2018)


Fortsätter uppdateringen med lite byggen från i år. Fick ett plötsligt sug efter tjeckiska tvåsitsare i höstas och parallellt med min CS-92 byggde jag denna lilla godbit. Det var min första modell från AMK, men definitivt inte den sista. En fantastiskt fin modell med många fina detaljer och utsökt passform.

Om bygget finns inte så mycket att säga, det mesta passade som sagt bra och detaljnivån i cockpit matchar väl originalet som inte heller är ett hav av prylar.



En hel hög märkningsalternativ följer med i lådan, men jag fastnade för DDR-versionen. Dekalerna var fina, men lite knepiga i färgerna. kanske skulle jag bytt ut dem, men de fick duga.

Modellen är svår att plåta från undersidan, det är mycket ömtåliga delar. Synd, eftersom det döljer klaffarnas fina detaljering med fotoets - som följer med i lådan. Som så ofta valde jag en rätt hårt vädrad stil, vilket är tacksamt på dessa robusta östmaskiner som sällan vårdades särskilt ömt. Så här gick det utmärkt att gå lös med alla möjliga vädringstekniker.



Enda minuset var bristande research från AMK, där de utgått från en renoverad och ommålad warbird - men inte ens där fått alla detaljer i målning och märkning helt rätt. En del gick att justera, annat fick vara som det är, t ex siffrorna på nospartiet som egentligen borde vara större. 


Men förutom dessa små missar var det som sagt en mycket trevlig liten modell av en riktig Kalla kriget-klassiker som belönades med ett silver på C4 Open 2018.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar