onsdag 19 december 2018

Avia CS-92, Hobbyboss 1/48 (2018)


Den som inte kan sin tysk-tjeckiska flyghistoria kanske hajar till lite när den ser detta. Va?
Det här är väl en Me 262B? Och visst är det så. Men under krigets slutskede byggdes delar av dessa i Tjeckoslovakien och när kriget var slut byggde Avia ett antal en- och tvåsitsiga 262:or av de delar som fanns kvar, samt handbyggda delar i övrigt. Trots vissa modifieringar hade man rätt så stora problem med tillförlitligheten och i början av femtiotalet ersattes de av den betydligt modernare MiG-15.


Jag är inte så road av flyg från Nazityskland, men det finns undantag. Och 262:an är en sådan. Så när jag fick nys om dess tjeckiska historia och Hobbyboss dessutom gav ut en utgåva med tjeckiska dekaler, var det bara att slå till! 


Nu var det inte fullt så bra som det verkade. Hobbyboss hade (som vanligt) slarvat med researchen och missat att CS-92 var ett rent skolflygplan och inte med en radaroperatör där bak som i den tyska utgåvan. Ännu värre var att man av någon anledning skickar med BMW-motorer som har delvis helt andra motorgondoler än de Junkersmotorer som är typiska för Me 262 och som även satt i CS-92- Ett exemplar lär ha testats med BMW-motorerna, men knappast i den omfattningen så att det motiverade att man skulle välja dessa för modellen. Så det blev helt enkelt till att köpa en låda till med en tysk 262:a med rätt motorer och slakta den. Som bonus fick jag rätt delar till baksitsen. Alltid något...


Lite extra detaljer i hjulhuset:




I övrigt behövde kanonportarna i nosen sättas igen med luckor, så som det såg ut på originalet. Färgen är en omtvistad historia. De flesta källor anger att de målades i RLM 02, så det gick jag på. De bevarade är målade i en grönare färg, jag har sett uppgifter om att de målades om, men också att den gröna nyansen var den som användes från början. Ord stod mot ord och RLM 02 fanns i färglådan, så det fick bli den. Dekalerna var tunna och fina, men i fel typsnitt. Håhåjaja... Men de fick duga ändå.

På pluskontot fanns - som det nästan alltid är när det gäller Hobbyboss - finfin passform. Så trots de missar som fanns, var det ett enkelt och smidigt bygge som belönades med ett brons på C4 Open 2018.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar