torsdag 18 juli 2019

Aero L-39ZA Albatros, Trumpeter 1/48 (2019)

Jobbar vidare med att redovisa årets byggen. Och här är en till som blev klar i våras, Trumpeters nya L-39 Albatros (eller "Albatro" som de envisas med att kalla den själva). Min tredje tjeckiska tvåsistsare sedan i höstas. Man anar ett tema... L-39:an är en riktig favorit, den känns lite som en flygande sportbil, en riktigt läcker design!

Som vanligt på nya Trumpeter/Hobby Boss är passformen ljuvlig, vilket inte alltid gäller researchen - vilket inte minst visas av att de missat namnet! Men formmässigt ser den ändå rätt okej ut, åtminstone vad jag kan se. Jag byggde den i stort sett rakt ur lådan, lade bara till lite extra småjox i cockpit. Originalet är rätt spartanskt, så Trumpeter hade ändå fått med det mesta.

I övrigt var det bara några små antenner som lades till, plus luckorna för huvudstället som Trumpeter missat (det sitter ett par extra luckor innanför den ordinarie luckan som sitter på stället. Dessa fälls automatiskt ut när stället är ute, vilket gör att hjulbrunnarna inte syns alls.




Jag valde en slovakisk variant. Småtexter och annat är samma som på den tjeckiska som finns med i lådan, medan nationalitetsbeteckningar och siffror plockades från AMK:s L-29.



Det är ett märkligt bygge det här. Dels var den ett snabbygge, jag kunde nog ha detaljerat mer och dessutom har den en del småmissar som får skyllas på tidsbrist och lite slarv. Sedan är den inte särskilt vädrad, kombinationen högblank och chippning stämmer faktiskt med originalet. Och högblankt gör sig sällan på utställningar, det blir lätt lite leksaksfeeling.

Men ändå är jag grymt nöjd med den. Trots allt får den mig att känna att den mer känns som en förkrympt kopia av originalet än många andra av mina byggen. Svårt att förklara, den är ju inte särskilt märkvärdig. Men ändå en favorit hos mig - däremot inte hos domarna, av lätt insedda och ovan beskrivna skäl. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar