
Jag avstod från överdriven detaljering den här gången. Den enkla cockpiten kompletterades med bälten, luftintagen på motorerna borrades upp och motorerna fick de små avgasrören som Heller skippat. Dessutom fick hjulhusen lite inredning, annars hade man kunnat titta rakt in i vingen...
Visst, det här är ingen Tamiya, direkt. Men själva byggandet var betydligt mer smärtfritt än jag befarat, och snart var det dags att måla. Började med det vita, Tamiyas primer toppat med Mr. Paint medan de sju-åtta nyanserna på vingar och motorer är Vallejos metallfärger.
Det värsta var egentligen dekalerna. Hellers är rätt usla och dåligt tryckta, så jag beslöt mig för att utgå från Stoppels DC-3-ark. Största problemet med det var att vikingaskeppet var 5 cm för kort... (Hellers överst).
Dessutom saknades en del bokstäver saknades.Men med lite pusslande, tålamod och en vass skalpell gick det att få ihop till slut. Några dekaler (främst SAS-loggan på fenan och den sista delen av den blåröda randen) kommer från Hellers ark, men annars är det mesta från DC-3-arket där D, T på i registreringen och S i "Sven Viking" är tillfixade av andra bokstäver. SE-BDT på bakkroppen plockades ihop från dekalarkivet.
Huvudställen fick lite extra detaljer:
Och rätt som det var var allt klart. Inget mästerverk, men ett roligt - och stort - bygge som både väckte bygglusten och skapade inspiration att bygga fler stora airliners.
Kan verkligen rekommendera att göra något helt annorlunda om du tappat bygglusten! Efter den här kom byggandet igång på allvar. Så fler uppdateringar följer!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar