måndag 10 augusti 2020

Mikojan-Gurevitj MiG-17F, Hobbyboss, 1/48 (2020)

Den här lilla godingen blev klar i våras. Själva bygget gjordes i vintras, sedan blev den min vana trogen liggandes ett tag innan jag tog tag i målning och avslut. En trevlig modell, inte alltför komplicerad att få ihop. En hel motor följer med, så den som vill kan detaljera den ordentligt. Själv valde jag att låta den vara dold - dock ihopbyggd för att utblåsröret ska hamna rätt.

 Kompletterade med en Airescockpit.


Var sugen på den östtyska (som så ofta), men lådans DDR-dekaler var ett skämt. Lyckligtvis hade 
jag en hel del användbart tyskt dekalgodis i arkivet. Inga småtexter följde med, så det fick bli till att fixa till det hjälpligt utifrån referenser. Även målningsbeskrivningen var skrattretande, de hade till exempel vänt på färgerna! 


De öppna luftbromsarna är däremot mest lättja, de passar inte särskilt bra. Och det hände faktiskt att de stod öppna när kärrorna var parkerade, så helt fel är det inte. Allt är målat med Mr. Paint (undersidan), Gunze (grönt) OCH Tamiya (brunt)! Jag kan tydligen aldrig bestämma mig för vilket märke jag ska jobba med...


Men som sagt, en trevlig modell och ett relativt enkelt avkopplande mellanbygge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar