fredag 8 juli 2022

General Dynamics F-16B, Hasegawa 1/48 (2021)

F-16 är egentligen på tok för modern för mig. Men efter att ha petat ihop en Gripen och en MiG-29, råkade jag köpa på mig Hasegawas tvåsitsiga F-16. Eftersom jag tidigare byggt en norsk ensitsare, tänkte jag att det kunde vara kul med en dansk tvåsitsare. Just tvåsitsare är ju något som jag har en viss förtjusning för.

Egentligen är det D-versionen i lådan, men en korrekt fena fanns kvar sedan Norgebygget. I köpet ingick Aires resincockpit och dekaler inhandlades från Stoppel. Cockpiten var visserligen för Kinetics modell, men passade bra ändå.


Cockpiten har som alltid i Aires fall riktigt fina detaljer. Här är den målad och klar. Stolarna sparade jag ofta till slutet, vilket jag brukar ångra då. Så även denna gång.













Sedan föll den ihop rätt bra. Den har några år på nacken, så lite meck var det - framför allt med den usla konstruktionen i luftintaget. Men annars var det inga större problem. Klaffarna sågades loss, de verkar hänga på parkerade maskiner.















Sedan var det dags att måla. Det blev med Mr. Paint som så ofta numera, och jag började med en ordentlig pre-shade. Är det på några modeller det verkligen är realistiskt, så är det ju på moderna NATO-jetkärror.



























Och sedan blev det om inte 50 shades of grey, så i alla fall väldans många:

Jag var inte helt nöjd med målningen, pre-shaden var lite för tydlig och dessutom hade jag målat gränsen mellan det mörkgrå och det ljusgrå för långt bak. Så det blev lite kompletteringar, både mörkt och ljust och en ny färggräns. Sedan blåste jag på ett lager Johnsons.Dekalerna blev en mix av Stoppels moderna F-16-ark och småtexterna från lådan. De tidigare Stoppel-arken jag använt har tenderat att silvra en del, men den här gången var det inga problem.

Som synes har jag lyckats bryta av den högra av det främre sätets skenor. Nu var detta ett mindre problem, jag hade redan tränat på att scratchbygga den lilla delen. I början av bygget lyckades jag nämligen bryta av motsvarande del på baksätet.

Sedan blev det lite mer vädrat med färgsprutan. Dekalerna tonades ner och ytan fick lite mer liv. Och igår fick den ett lager lack! Och så var den klar:




























Inspirationen kom från flygdagarna i Göteborg 2010. Då gjorde en dansk F-16 en av de häftigaste uppvisningar jag någonsin sett. Så även om svenskt, brittiskt och ryskt ligger mig varmare om hjärtat när det gäller förebilder, är det ändå något speciellt med F-16. Och kul med de nordiska dessutom!



 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar