onsdag 6 juli 2022

Mikojan MiG-29A, Academy 1/48 (2021)

 

Okej. Skolläraren i mig kan inte låta bli att börja med en kort lektion: Mikojan? Inte Mikojan-Gurevitj? Och heter det inte Mikoyan-Gurevich, förresten? Nix. Från och med MiG-29 skippades Gurevitj-namnet. MiG däremot var ett alltför inarbetat varumärke för att det inte skulle behållas. Dessutom är ju Mi redan upptaget. Och Mikoyan-Gurevich är engelsk transkribering. På svenska blir det Mikojan och Gurevitj. Precis som det heter Suchoj och inte Sukhoi på svenska.

Nåväl. Nu var det visst modellbygge det här handlade om. Så över till modellen. MiG-29 är egentligen lite för modern för min smak, men jag hittade Academys gamla modell rätt billigt och slog till. Självklart finns bättre alternativ på marknaden, men med en resinnos från Quickboost är den good enough för mig.

Bygget rullade på så snabbt, så jag inte hann fota förrän en bit in i målandet. Ryktet talade om dålig passform, jag kan konstatera att jag varit med om betydligt värre. Visst, inte är det en Tamiya, men definitivt ljusår bättre än den Airfix-Concorde jag byggde ungefär samtidigt.

Jag målade allt med Mr. Paint...


...utom nosen som först målades mörkgrå med Mr. Paint, och som sedan fick ett lager hårspray och en dusch med Gunze. Därefter pillades delar av färgen bort, så som det såg ut på originalet. Originalet som för övrigt blev tyskt. MiG-29 var ju det enda stridsflygplan från det forna DDR som togs över av Luftwaffe efter den tyska återföreningen.






















Dekalerna kom från Revells Eurofighter, på det arket fanns i princip allt som behövdes. Och så var den klar:


























Tanken var inte att det här skulle vara mer än ett mellanbygge, men jag blev riktigt nöjd med finishen. Så med facit i hand, kanske jag skulle satsat på en bättre modell trots allt, typ GWH:s MiG-29. Men den här duger gott.




























Som synes fick huven förbli stängd. Academys cockpit är minst sagt spartan, en stol från Quickboost löste det värsta av det som ändå syns. Dock medförde det ett annat problem, då huvens passform var allt annat än bra. Så den som bygger den här rekommenderas snarare en resincockpit och öppen huv. Det löser problemet på ett betydligt mer smärtfritt sätt.


























Som sagt, lite i modernaste laget för mig. Men en cool fågel ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar