tisdag 5 augusti 2014

Avro Lancaster B.1, Tp 80 - Revell 1/72



Det är något visst med brittiska kärror i svensk dräkt. Tp 80 Lancaster, använd under åren 1951-56 som testflygplan för svenska jetmotorer och EBK, är en av mina absoluta favoriter, men konverteringen har varit väl mastig att ge sig på. Det fanns ett set från Top Gun som var utgånget sedan länge - men plötsligt gjorde de en liten serie på nytt. Jag slog till direkt och inhandlade samtidigt Revells nya Lancaster. Lite retligt att Airfix kom med en ännu bättre något år senare, men Revellen är ändå riktigt fin.


Enda problemet med grundmodellen är att "knäcken" på yttervingarna är för dåligt markerad. Efter moget övervägande beslöt jag mig för att låta det vara. En ombyggnad skulle troligen inte bli bättre, att få till rätt vinkel överstiger nog min byggskicklighet. Dessutom var det tillräckligt med jobb med konverteringen.


Och det var det verkligen! Konverteringssetet hade många år på nacken och kvaliteten var verkligen inget vidare. Formen är väl hyfsad, men gjutningen usel med massor av små gropar. Det är dessutom anpassat för Matchbox Lancaster. Jag fick lägga in ett par millimeter plasticard mellan gondolen och flygkroppen för att allt skulle passa. Plus massor av spackel. Dessutom saknas inredning i gondolen, så den fick scratchbyggas. Visserligen syns inte så mycket, men helt tomt hade känts konstigt.

Nosen i setet är hel, dvs modellens nos ska kapas helt, men jag nöjde mig med att skära ut den övre delen, den som ersätter nostornet. Bakkroppen är det minst svåra, men inte heller den passade helt, den var något för smal.


Till slut fick jag ihop det i alla fall, och en häftig modell är det!


Jag valde det tidiga målningsschemat i Medium Sea Grey och svart, istället för det senare, avlutade i aluminium.


Hjulhusen fick lite extra detaljering, dock är det mesta osynligt. Hela konstruktionen var en märklig blandning av smäcker detaljering och grovt tillyxade detaljer, något som för övrigt gäller hela modellen.



En läcker detalj i Revells modell är att det följer med två små Merlinmotorer. Jag valde att låta den ena synas och detaljerade lite extra med diverse rör och slangar. Balkarna som håller fast motorn fick också scratchbyggas då de som följde med var alldeles för grova.


Dekalerna var ett hopplock från arkivet och från arket i lådan. Allt vädrades lätt, Tp 80 verkar ha varit rätt välskött.

Ja, så var det ju det här med maskeringen av fönstren... Ett par timmars jobb blev det. Nästa gång jag bygger en Lancaster, köper jag färdiga masker!


Till sist en bild bakifrån som visar Lincolnfenorna och det dubbla sporrstället, båda följde med i konverteringssetet. Sammanfattningsvis ett rätt kämpigt bygge, men jag blev ändå mycket nöjd med slutresultatet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar