tisdag 5 augusti 2014

MiG-27 Bahadur, Italeri/Zvezda 1/72

I en stund av vansinne köpte jag Italeri/Zvezdas MiG-27 på 08 Open 2013. En femtiolapp var inte mycket, men allt man fick var en grovt tillyxad maskin med upphöjda panellinjer som snabbt förpassades till stashen och avdelningen "kommer sannolikt aldrig att byggas". Men efter diverse konverterings- och detaljeringsprojekt inför 08 Open kände jag för något helt annat. Jag snubblade över en bild på en häftigt väderbiten indisk MiG-27 och plötsligt var jag igång! 

Det indiska ursprunget, dessa licensbyggdes av Hindustan, gör därför att maskinen kallas "Bahadur" (väktare) och inte "Flogger". Syftet med bygget var helt och hållet att testa lite olika vädringstekniker. Hur det gick till kan man läsa i denna byggtråd från IPMS Stockholms forum.

Trots att målningen var prio ett, blev det lite modifieringar av modellen. Nosen slipades om och nya panellinjer ristades. Dock ska sägas till dess försvar att den formmässigt är rätt okej och definitivt den bästa MiG-27 på marknaden. Märkligt med tanke på vilket vackert - eller åtminstone häftigt - flygplan det är.



Dekalerna kom från arkivet. Och slutresultatet? Tja, det var kul att testa lite nytt. Men all vädring gjorde att kärran nog blev lite väl mörk. Men kul ändå att ha en indier i samlingen, min första!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar