tisdag 28 oktober 2014

De Havilland Vampire FB.50, J 28B, Special Hobby 1/72 (2014)


















Vi som gillar flygmaskiner med två bommar har länge varit svältfödda. Men på sistone har det börjat röra på sig, med fina modeller som Airfix Sea Vixen i 1/48. Dessvärre verkar det ha gått troll i de övriga försöken, Cyber-Hobbys Venomer har klara brister, liksom Trumpeters Vampire i 1/48. Inte heller denna är fri från fläckar, men på det stora hela är det en mycket trevlig liten modell.



Om vi börjar med det negativa, handlar det framför allt om luftintagen. De är för små och mår bra av att karvas ut lite, även om det inte riktigt räcker fullt ut. Stabilisatorn har dessutom för stor korda, vilket är lätt att åtgärda - om man upptäcker det i tid. Vilket jag inte gjorde... Båda dessa problem är justerade i SH;s nya utgåva av Vampire FB.3, vilken är en bättre utgångspunkt för en J 28 om man kan fixa dekalerna själv - vilket inte är svårt eftersom det finns ett förnämligt ark från RBD Decals.

Men nog klagat. I övrigt är det en finfin liten modell som glider ihop utan problem. Passformen är utmärkt, detaljeringen likaså. Visserligen är panellinjerna som alltid när det gäller Vampiremodeller, överdrivna (i verkligheten fanns nästan inga panelskarvar alls), men det kan man leva med.

Dekalerna är tunna och fina, men kronmärkena mår bra av att bytas ut. Jag bytte även ut 11:an och emblemet på nosen, men det är lite överkurs. 















Allt avslutades med lite försiktig vädring med oljefärg på undersidan, lite torrpastell och lite simulation av avskavd färg med hjälp av en Derwent-silverpenna. Ett snabbt och förhållandevis smärtfritt bygge som hade blivit ännu mer smärtfritt om jag kommit ihåg att lägga tyngd i nosen... Jag upptäckte det i tid och lyckades skära bort nosluckan i tid. När allt var klart visade det sig att tyngden inte räckte till, men jag räddades av gongongen genom att det räckte med en liten bit extra tyngd som petades in under stolen.















Förebilden är lite kul, F 11 var spaningsflottilj, men flög några J 28B för att minska uttaget av flygtid på sina S 29C. Därmed var J 28 det enda jaktflygplanet i flottiljens historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar