tisdag 28 oktober 2014

McDonnell Douglas DC-9-21, SAS, Revell 1/120 (2014)



Som en del kanske vet, lider jag av svårartade nostalgisyndrom när det gäller modellbygge. Här är ett praktexempel! Som sex-sjuåring bodde vi inte långt från Torslanda och jag tvingade emellanåt mina föräldrar att åka dit för att titta på allehanda trafikflyg. Någon gång flög jag också själv, bland annat en tur till Köpenhamn tillsammans med min pappa, hösten 1975. Maskinen vi flög i var då just denna, SE-DBR, Skate Viking.



Men nostalgin tar inte slut där. DC-9:an blev förstås en favorit och på Bra Stormarknad på Backaplan inhandlades i mitten på sjuttiotalet Revells DC-9-21 med SAS dekaler i den något ovanliga skalan 1/120. Resultatet blev väl sådär, det var inte så lätt när man var sju år, men det var ändå stort att ha en egen liten DC-9. Många år senare hittade jag en annan utgåva av samma modell och i höstas upptäckte jag att dekaltillverkaren Lima November tagit fram dekaler för just denna! Så det var bara att sätta igång! 

Modellen kom redan 1966 och har åldrats förhållandevis väl. Formerna är vad jag kan se i stort sett korrekta och passformen helt okej. Fönstren är försänkta, vilket ger en snygg effekt även om det väl inte är helt skalenligt.Den gamla SAS-dekoren med vikingaskeppet är för övrigt oslagbar vad gäller trafikflyg. Här kan man verkligen tala om att det var bättre förr.

Men hur kunde jag minnas att det var exakt SE-DBR vi flög med? Jo, bland mina gamla teckningar hittade jag denna som visar när vi stiger på maskinen - vilket helt korrekt skedde via den bakre ingången, det finns ett foto på mig när jag står i trappan. Jag är den lille killen på bilden och min pappa går framför i brun skinnjacka. Redan då hade jag sinne för detaljer, som synes har jag både prickat in rätt registrering och rätt namn på nosen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar