måndag 4 juli 2016

Citroën HY 1964, Heller 1/24 (2016)


Märkliga saker hända... Först en amfibiejeep och nu detta. Förklaringen är dock inte så långsökt som man kan tro, jag är passionerad Citroënfantast sedan mer än tjugofem år och redan nu kan ni hitta åtminstone en Cittra till bland mina byggen. Och för var och en som gillar franska bilar i allmänhet och Citroën i synnerhet, är denna fantastiska skåpbil en riktig klassiker. Originalet byggdes från slutet på 40-talet fram till 1981, utan några större förändringar av designen.

Därför var det riktigt kul att Heller släppte den förra året. En modell som har sina utmaningar, men som synes kan även en inbiten flygbyggare få ihop den.


Uppbyggnaden är ungefär som originalet, man börjar från botten och plockar sedan ihop den del för del. Hela nospartiet och fönstren och bakdörren är gjorda i genomskinlig plast, vilket förenklar montage, men som gör det lite svårare att få ihop det. Det största problemet är att Heller missat att göra listen på framrutan, den sitter på insidan, medan utsidan är blank. Det gör att de flesta byggare - så även jag - vänder den delen ut och in, vilket märks när dörrarna kommer på. Lyckligtvis lyckades jag vända den i tid, men på bilden ovan sitter den fel.


En ny list fick tillverkas. Den blev inte helt 100, men det var den nog inte på originalet heller. :-)


Inredningen ser spartansk ut, men det var den även på originalet. Så här såg det ut innan taket skulle på, det gällde att hålla tungan rätt i mun...


Målningen var spännande. I grunden ligger Tamiyas Royal Light Gray på sprayburk. Sedan har jag målat rost med pensel och i övrigt också arbetat mest med pensel (både målning och torrborstning) och torrpastellkritor. En riktigt kul utmaning och för att vara första gången är jag riktigt nöjd med resultatet.



Jag lade inte så mycket energi på undersidan. Referensbilderna var av naturliga skäl få och dessutom syns det ju inte så mycket av det heller. Här får man i alla fall en skymt av den väl dolda motorn.



Trots en hel del småmissar i konstruktion och byggbeskrivning var det ett förhållandevis enkelt bygge. Och framför allt väldigt roligt! Den här bygger jag gärna igen - dock då helst den andra versionen som är möjlig, 1957 års modell med delad framruta. Där sitter nämligen listen på rätt sida!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar