fredag 7 juni 2019

Chengdu J-7G, Trumpeter 1/48 (2018)


Namnet kanske inte är lika bekant som formerna. Det här handlar alltså om en kinesisk MiG-21. Det som är lite extra kul med just den här är att det är den ultimata utvecklingen ur MiG-21F-13 - alltså den första versionen. Inte en bis eller MF med fet nos, bred fena och rejäl ryggås, utan den smäckra femtiotalaren.


J-7G har bland annat en helt annan huv, modernare cockpit och framför allt betydligt större vingar med en liten dubbeldelta. Den här versionen lanserades som ett lågbudgetjaktplan och flög för första gången i början av 2000-talet! Alltså nästan femtio år efter att den första MiG-21F flög. Ungefär som om de skulle gjort en utveckling och nyproduktion av J 35A Draken med kort bakkropp!

Detta om förebilden. Modellen är en klassisk Trumpeter med allt vad det innebär av för- och nackdelar. På pluskontot finns fin passform, snygg ytdetaljering och cockpit och tunna, lättapplicerade dekaler medan minuskontot är sparsam research (vilket dock inte drabbat denna inhemska maskin så mycket), ganska mjuk, svårbearbetad plast och lite grälla färger på dekalerna.

Byggmässigt var det inga större problem, spackel är i stort sett överflödigt. Så det blir inte så många byggbilder den här gången.


Målningen bjuder inte på så mycket variation. Alternativet är en helgrå kinesisk eller en tvåtonad grå pakistanier. Valde dock den vita, då den har det roligaste dekalalternativet med stora manchuriska tigrar, plus att det var lite kul med ett helvitt jaktplan. Jag vill understryka att detta är en nyproducerad sak, så den får bli skinande ny och måttligt vädrad.



Dekalerna är som sagt både bra och dåliga. Men extremt tunna och lättarbetade. Lite udda med småtexter på kinesiska.


Den som kan sin MiG-21 kan roa sig med att hitta skillnaderna mot originalet. Det är lite "finn fem fel över den". Så varför inte starta en liten tävling: Vem hittar flest skillnader mot en MiG-21F-13? Jag har hittat tolv. Plus ytterligare två som inte syns på bilderna, nämligen att plåten runt utblåset är annorlunda och att huvudställen har andra fälgar. Men vilka är de övriga skillnaderna? Och kan någon hitta fler? :) Kolla gärna in bilderna från båda sidor. Svaret kommer längst ner.


Okej? Här kommer svaret:

- Vingarna (Dubbeldelta på F-7G)
- Huven är tudelad med hel framruta
- Partiet bakom huven är inte i glas som på MiG-21:an
- Stolen i cockpit
- HUD av betydligt modernare snitt
- Pitotröret som är placerat ovanför luftintaget som på senare MiG-21 (F-13 hade det under luftintaget).
- Lanternan på ryggåsen
- Bromsfallskärmen
- Antennen bakom huven
- Antennen bakom nosstället
- Små vingar på fenan
- Fyra vapenbalkar under vingarna istället för två

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar