onsdag 12 juli 2023

Boeing 707-300B, Heller 1/72 (2021)

Bild

2020-2021 byggde jag äntligen Heller/Airfix väldiga Concorde i 1/72 (länk). Den är ju lång, men kändes lite klen i spännvidd. Dessutom fanns det faktiskt lite plats kvar på byggbordet. Så jag tänkte att det är bäst att ta tag i något som är rejält åt alla håll. Och har man fixat att få ihop både den och Hellers DC-6, så borde väl Hellers klassiska Boeing 707 vara en lämplig kandidat för att avsluta ett trippel-airliner-bygge. Jag hittade utgåvan med dekaler till Lufthansas klassiska dekor, så då var det bara att slå till. 

Och jämfört med de båda andra, var den faktiskt om inte en fröjd, så åtminstone betydligt enklare att få ihop. Förutom att jag hela tiden slår vingar, fena och stabbe mot allehanda tingestar som råkar komma i vägen. Lyckligtvis är just dessa delar gjutna i en silverfärgad, lite mjukare, plast som klarar av en del smällar.

Kroppen däremot, är gjuten i tämligen stenhård plast. Lite meck och spackel behövdes för att få till skarven mellan vingar och kropp och motorerna var inte helt enkla att få dit. Men i övrigt funkade det mesta rätt så bra. Överraskande bra med tanke på att modellen kom redan på sjuttiotalet. Och med tanke på det är det ännu mer överraskande att den faktiskt har nedsänkta panellinjer! 

Bild

Resten av bygget gick relativt smärtfritt. Jag bestämde redan från början att det här fick handla om att få ihop modellen överhuvudtaget. Någon detaljorgie blev det inte tal om, utan rakt ur lådan. Jag lade till några nerdragna och halvt nerdragna gardiner.

Efter renovering av hobbyrummet hamnade den här slumrande bjässen under skrivbordet så länge. Lite irriterande var att den hela tiden var i vägen, så till slut kapitulerade jag och insåg att det kanske ändå är bäst att göra klart den. Efter primer med både Tamiya vit primer och Bare Metal på sprayburk, blev det ett antal lager med Mr Paints vita, deras aluminium och deras Boeing 707-grå (jodå, det finns en sådan!). De allra silverblankaste partierna målades med Vallejos aluminium:

Bild

Sedan var det dags för dekalerna. Hellers dekaler brukar sällan hålla särskilt hög klass, men de fick duga den här gången. Fönstren passade ändå hyggligt och även om det blå partiet runt fönstren är för brett, valde jag att köra ändå. "Stuttgart"-vapnet saknade gul bakgrund, så det ordnades till med en dekal som skars till i rätt storlek. Fenan målades i en mix an Tamiyas blankblå X-4 och svart X-18, vilket blev rätt bra.

Bild

Hjulen fick några extra - nästan osynliga - detaljer

Bild

Att peta dit ett par vindrutetorkare var såklart oemotståndligt!

Bild

Vädring på trafikflygplan handlar framför allt om vingarna, där det brukar bli en del smuts runt klaffar och roder. I övrigt fick den bli rätt så vältvättad.

Bild

Och till slut var den äntligen klar!

Bild

Sammanfattningsvis var det en ganska rejält grovt tillyxad modell som mest kändes som en uppskalad 1/144. Rekommenderas för den som vill ha en maffig airliner i hyllan med lite lagom avstånd till betraktaren. Den som vill detaljera på ordentligt 1/72-manér däremot, har att göra... Det överlåter jag åt andra.

Bild

Bild

En jämförelse med Hellers Viggen i samma skala ger en uppfattning om storleken:

Bild

Och tro det eller ej, den fick faktiskt ett hedersomnämnande på 08 Open 2022! Size DOES matter! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar