onsdag 12 juli 2023

Fiat CR.42 (J 11), Italeri 1/48 (2022)

Bild

Mitt långtidsprojekt att bygga alla F 9:s jaktplan rullar på. 2022 blev det ryck med inte mindre än tre stycken! En av dem var Italeris Fiat CR.42 (J 11) som det verkligen var på tiden att bygga. Modellen hade legat i bygghögen i mer än femton år...

Även här är bygget blev i stort sett rakt ur lådan, lite bälten och några slangar på motorn lades till. Plus att luftintaget under motorn behövde justeras eftersom min utgåva var en annan version än den svenska.



Jag har tidigare byggt Italeris J 11 i 1/72 och tycker nog att den här var sämre. Att få dit övervingen var en mardröm. Timmar av torrpassning och justering resulterade i att jag till slut limmade fast stöttorna på övervingen, skar bort varenda styrtapp och spacklade igen hålen. Efter ytterligare ett gäng sessioner av fintrimning fick jag till slut till ett acceptabelt, men långtifrån perfekt, resultat. 

 Som kompensation var riggningen desto enklare. Och så var den klar.

Bild




Dekalerna är Flying Colors "Swedish Warriors"-ark, medan getingen hämtats från Pilot Replicas J 21-ark.

BildBild

Allt målades med Mr. Paints italienska färger. Härliga att måla med, men knepiga i nyanserna. Deras Giallo Mimetico var nästan påskliljegul och fick blandas ut med Sandgelb. Säkert inte perfekt det heller, men i alla fall bättre. Jädrans roligt att måla mönstret var det i alla fall och den är en härlig färgklick i samlingen!

Bild


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar