onsdag 12 juli 2023

Mikojan-Gurevitj/Hindustan MiG-27M Bahadur, Trumpeter 1/48 (2022)

 Bild


Jag har länge velat bygga en av Hindustans licensbyggda MiG-27:or, MiG-27M (inte att förväxla med ryssarnas med samma namn). Tjugosjuan är en av mina absoluta favoriter, men dessvärre är Trumpeters MiG-23/27-serie varken särskilt lättbyggd eller korrekt. Men vi börjar med cockpit:

Bild

"Men vad nu?" Tänker kanske någon. "Du har målat cockpit i fel färg!" Icke så. Indierna var nämligen inte lika entusiastiska som ryssarna inför den klassiska turkosa färgen. Så både licensbyggda miggar och uppgraderade individer har istället en mer neutral grå kulör i cockpit. Stolen ska för övrigt vara svart och inte grå. Men den kommer senare.

 Det värsta problemet med Trumpeters MiG-27 och 23BN är nosen. Trumpeter verkar tro att de är i stort sett identiska, vilket inte stämmer. På 23BN är den helt fel, för fet och för lång. Tjugosjuan är bättre, här är nosen korrekt, men på båda versionerna har Trumpeter helt strulat till området runt cockpit. Frontrutan är nästan horisontell i underkant medan huvens underkant lutar framåt. I verkligheten ska det vara precis tvärtom... Så jag kapade huvens nederkanter och limmade på dem på kroppen för att på så vis skulptera fram rätt form. Även skyddsplåtarna på kroppssidan vid huven fick justeras. Nästa puck var frontrutan. Här byggde jag upp nya kanter, samtidigt som rutans nederdel slipades till rätt form.

Till slut blev det ändå rätt OK. Övre bilden (lånad) visar hur det ser ut om man kör rakt ur lådan:

 Bild

Och en lite större bild:

Bild

Jag detaljerade även hjulhusen lite extra:

Bild

Hela modellen monterad (lite tidigare i processen med nosen än bilden ovan). Intill ett parallellbygge, en ukrainsk MiG-23MLD som fortfarande inte blivit klart. Mycket småpill är det. Har även lagt till täckplåtarna som hoppar upp när vingarna är i utfällt läge (vilket förstås är den coolaste konfigurationen!).

Bild

De indiska 27:orna är ofta riktigt härligt vädrade, så först en rejäl dos preshade:

Bild

Sedan på med 50 shades of grey:

Bild

Sedan var det dags för dekaler och wash. Dekalerna blev ett hopplock av dekalerna i lådan och diverse från arkivet.

Bild

Och så lack och mer vädring:

Bild

Huvudstället på MiG-23/27 är ju inte direkt någon enkel konstruktion. Inte är det lättare i 1/48, men till slut hamnade allt på plats. Och ännu mer till slut blev det faktiskt rakt. Men vägen dit var lång. På bilden syns även de balkar som fick scratchas, trots att halva Trumpeters låda bestod av vapen och balkar, fanns inte just de som jag behövde.

Bild

Och så var den klar!

Bild Som vanligt gillar jag swingwingarna bäst med vingarna i utfällt läge.

 Bild

Nya fram- och bakhjul kom från Armory. Trumpeter skickar bara med de betydligt klenare MiG-23-hjulen.

Bild

BildNy stol från Aires. Som sagt, lite kul när dessa klassiska grågrå stolar plötsligt är svarta.

 Bild

De indiska 27:orna pensionerades så sent som 2019. Kanske lite sent för sitt eget bästa, mot slutet var de rätt driftosäkra även om Hindustans kärror sannolikt var mer välbyggda än de ryska. Men läckra är de!

Bild

En del påstår att MiG-23/27 är fula flygplan. Obegripligt säger jag! De är ju hur läckra som helst!

BildBild

Till min glädje belönades den med en klasseger i klassen 1/48 jetflyg icke-NATO vid 08 Open 2022.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar