tisdag 7 december 2010

MiG-21bis, Academy, 1/48 (2010)



Här kommer en finsk MiG-21bis som jag gjorde klart i våras. Har för mig att jag började någon gång under 2006. Cockpit är t ex penselmålad med Humbrolfärger, innan jag skaffade min första billiga, numera skrotade, färgspruta på Clas Ohlson (det är för övrigt den som jag målat noskonen med).



Målad med Gunze och ganska rejält vädrad, som synes. Kanske lite i överkant, men det var bra träning...

Cockpiten är dessutom mitt första trevande aftermarket-försök, den kommer från Aires och när jag började med den hade jag aldrig sett, än mindre byggt, varken fotoets eller resin.








Modellen är en trevlig historia som mår bra av en ny cockpit. I övrigt är den inte särskilt svår att få ihop och på det stora hela hyfsat korrekt - såvida man inte är en extrem MiG-21-kännare. Då finns en del i övrigt att önska vad gäller bland annat form på fenan och ryggåsen. Men den höga ambitionen fanns inte i det här bygget som mest handlat om att få ihop något som hyfsat överensstämmer med originalet.



Dekaler

Kokarder från Kuvalainen, resten egen produktion.

FörebildenDen sista MiG-21bis, MG-138 (sn 75084608) togs ur bruk den 7 mars 1998 vid Karelens flygflottilj i Rissala. Flygplanet kan idag beskådas vid Mellersta Finlands flygmuseum i Tikkakoski.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar