tisdag 7 december 2010

Tp 78, Noorduyn Norseman, Revell 1/72 (2010)



Har alltid gillat Norseman, ett klassiskt flygplan. Dessutom är jag svag för allt som bär flottörer, så valet av fotbeklädnad var enkelt. Modellen är Matchbox gamla i Revellkartong. Eftersom man slipper panellinjeproblematiken - det finns liksom inga paneler att dika ur - är ytfinishen riktigt bra. Det gör att man bara kan njuta av det som var Matchbox paradnummer: Passformen.


Att få den korrekt är lättare sagt än gjort. Björn Karlströms ritning är mer till förvirring än till hjälp och att veta vem som har rätt av Karlström och Matchbox är ju liksom inte givet på förhand. T ex är modellens stabbe bra mycket mindre än vad ritningen visar. De bilder som finns är heller inte alltid till hjälp, variationerna mellan individerna verkar ha varit stora.



Att använda sig av lådans flottörer visade sig heller inte vara givet. De verkar vara mindre än de svenska. Men här valde jag att inte fördjupa mig mer i ämnet. Utgick från bilder och detaljerade dem lite extra.



Enda byggsvårigheten var att få dit flottörerna på de tunna pinnarna (balkarna mellan dem fick också nytillverkas för att stämma bättre med de svenske). Till slut lyckades jag i alla fall och allt var frid och fröjd. Fram tills jag tappade hobbykniven (naturligtvis den tunga) på ekipaget. Hela pinnsk-ten brakade ihop och det var bara att börja om. Tack och lov klarade sig den hembyggda stegen. Hade ogärna byggt om den, det var pilligt i överkant.



DekalerDekalerna är Hobbycenters ark, ett mycket trevligt kapitel. Tunna och fina och mycket vältryckta. Helt korrekta också, åtminstone så långt jag kan bedöma av de bilder jag sett. Enda svårigheten är att få dem att passa på vingarnas ovansida, många böjar där. Men med massor av Microsol funkade det riktigt bra till slut.



Övrigt
Modellen vann 1/72-klassen vid Grevens Glue Galore 2011. Högst oväntat (trodde mer på andra modeller jag hade med), men riktigt kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar