måndag 26 juni 2017

Mikojan-Gurevitj MiG-23UB, Art Model 1/72 (2015)


Ett annat av inläggen visar min MiG-23BN från RV Aircraft. Året innan avslutade jag den här systermodellen som jag glömt lägga ut. Kanske för att jag helst ville glömma den direkt när den var klar...

Det här var nämligen ett allt annat än problemfritt bygge. Dels passar delarna inte särskilt bra, dels visade det sig att huven hade en ingjuten svart partikel som gjorde den oanvändbar (den var dessutom rätt usel). Så det blev till att beställa en vacumhuv - som inte passade särskilt bra. Så modellen blev liggandes i ett par år innan jag till slut raskade av det sista.



Nu är det ju värt arbetet, MiG-23 är en underbar maskin och den tvåsitsiga skolversionen onekligen en udda profil i detta swing-wingsläkte. Jag valde det ungerska alternativet från 1990-talet.




Art Models (även utgivna av RV Aircraft - som tagit fram formarna - och KP) MiG-23:or har en enormt omfattande ytdetaljering. Den funkar hyfsat med lite färg på även om man först tror att den är överdriven. Tyvärr motsvarar den detaljgraden inte modellens kvalitet. Mycket passar dåligt, ja rent av uselt. En del erfarenheter på den här tog jag med mig till bygget av min MiG-23BN, bland annat att låta luftbromsarna vara öppna. Det sparar mycket jobb...


Nåväl. Till slut ramlade den ihop och får duga i väntan på att jag bygger en ny. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar