måndag 9 juli 2018

Saab F-35 Draken, Hasegawa 1/48 (2017)


De som känner mig som byggare, vet att jag alltid återvänder till mitt favoritobjekt: Draken. En dansk F-35 i 1/48 har stått på att göra-listan länge. Och efter att ha hjälpt Maestro Models med ett konverteringsset, fick jag till slut tummen ur och drog igång bygget.


Modellen byggdes som ett mellanting ur lådan och med extra omsorg. Cockpit fick bli det förstnämnda, med undantag av en scratchad dansk instrumentpanel. Huven skulle ändå vara stängd, så det räckte så här.



I övrigt gick bygget smärtfritt, det skedde parallellt med bygget av min österrikiska Drake. Gjorde de obligatoriska justeringarna (separat inlägg om hur man bygger Hasegawas Drake kommer). Jag utgick från RF-35-utgåvans som innehåller allt man behöver för en dansk F-35 bortsett från balkar och WDNS-nos som kommer från från Maestro Models. Plus några enstaka scratchade detaljer.

Extra guldstjärna till Hasegawa som har koll på att danskarna hade andra fälgar än de svenska! Hjulhus och ställ fick lite extra detaljer.


Modellen målades med Gunze 309, plus en del andra gröna nyanser. De danska 35:orna ser enfärgade ut vid en första anblick, men har blekts lite olika och dessutom bättringsmålats, så egentligen är det ett myller av nyanser.


Den blanka ytan var en utmaning. Men allt fixades med flera lager Johnsons Pledge och massor av polering.


Dekalerna är en mix av lådans, Maestros samt lite överblivet från ett Stoppel-ark. Och för en som bor i Örebroområdet, kändes 019 som ett lämpligt nummer. Om någon nu minns riktnumren...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar