måndag 9 juli 2018

Tupolev Tu-160, Zvezda 1/144 (2017)


Det har varit mycket ryskt på sistone. Så varför inte fortsätta på den inslagna vägen? På Grevens Glue Galore 2017 somras vann jag Zvezdas Tu-160, en lagom liten kärra i 1/144. Med några veckor kvar till C4 tänkte jag att det kunde vara ett lämpligt bonusbygge. Och med någon dag kvar till avresa, blev den klar. 


Förebilden, som ryssarna kallar "Vita svanen" (i kontrast till NATO:s kodnamn "Blackjack") är en maffig sak, världens största överljudsflygplan och även världens största flygplan med variabel vinggeometri. Den svängbara delen i 1/144 är större än på MiG-23 i 1/48..


Fixade till en fin liten cockpit med instrument och allt. Fullständigt osynligt när allt var klart. Nåja. Det finns där. Jag lovar.


Modellen var inte särskilt lättbyggd. Mycket passade lite halvdant, å andra sidan var det inte så många delar att få dit. Dekalerna var också ganska usla, de fäste dåligt.


"Ivan Jarygin", som planet heter, var för övrigt rysk brottare som tog OS-guld i München 1972 (tack, Wikipedia!). En värdig förebild för denna bjässe. För även om detta är 1/144, innebär det inte att maskinen är liten. Jämför med MiG-21:an i samma skala. Och ett brons på C4 blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar