torsdag 11 juli 2024

BAe Hawk, Italeri 1/48 (2023)

Bild

Ibland hamnar jag lite oplanerat i teman. Och 2023 kom att få ett minitema i mindre jetskolflygplan, en flygplantyp som alltid intresserat mig. Jag har alltid gillat tvåsitsare, de är små och trevliga och dessutom oftast ganska enkla att bygga. Min finska Fouga Magister fick därför sällskap av sin efterträdare, BAe Hawk, i Italeris tappning.

Bild

Det här var ett rätt så enkelt bygge, rakt ur lådan. Nya stolar från Pavla lyste upp den visserligen stängda, men ändå rejält synliga cockpiten. Passformen var bra, med undantag av flapsen som jag fick kämpa en hel del med. Luftintagen hade hopplös detaljering invändigt, vilket doldes med hemgjorda FOD-luckor.

Bild

Dekalerna var en mix. Jag hade ett ark från Galdecal, men det var för den nya, gråa målningen med low-wizmärkning. Jag är mer förtjust i den gamla kamouflagemålningen med stora kokarder och rejäla siffror. Så märkningen blev en mix av Galdecals och lådans småtexter, kokarder från Kuivalainen och ett ihopplock av den individuella koden från olika brittiska ark - detta då RAF:s typsnitt användes på dessa maskiner. 

Bild

På det stora hela en bagatell, men en kul sådan som rättade in sig snyggt i vitrinen intill Alpha Jet, SK 60, Albatros och andra samtida skolflygplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar