torsdag 11 juli 2024

Fouga Magister, Kinetic 1/48 x 2 (2022)

Bild

Fouga Magister är en riktig klassiker med sin V-formade stjärt. Jag byggde Hellers i 1/72 för många år sedan, men fastnade för Kinetics låda med två modeller i. Först ut blev denna maskin från vårt östra grannland.

Bild

Kinetics modeller kan ju vara lite av en tombola. De ser oftast fina ut i lådan, men passformen kan vara sådär. Även här fanns några smågrodor, men det mesta funkade helt okej utan att på något sätt vara i Tamiyaklass. 

Bild

Största utmaningen med modellen är huven (som så ofta när det gäller Kinetic). I Airfix Model World tipsar de om att värma upp huvdelarna och bredda dem något. Men jag upptäckte att problemet är att cockpit är för bred, torrpassar man utan cockpit sitter huven i stort sett klockrent. Så jag smalnade helt enkelt av cockpit, vilket var en betydligt enklare och definitivt mindre halsbrytande lösning än att sänka klarplastdelarna i kokande vatten.


Bild

Första försöket med enbart Mr Paint för att få till en metallblank känsla. Dekalerna kom från Kuivalainen, resten var i stort sett ur lådan bortsett från några små tillägg i cockpit.

Bild

Till min glädje - och viss förvåning - tog modellen hem 1/48-jet-klassen på Art in Miniature 2022. Det hade jag aldrig trott, men blev såklart positivt överraskad!

Men lådan innehöll ju ytterligare en modell. Jag började bygga dem parallellt, men det andra bygget stannade av. Men några månader senare gick även det bygget i mål: 

Bild

Här var ambitionsnivån något lägre. Huven fick bli stängd och resten byggdes rakt ut lådan med lådans dekaler. Undantaget var nosen, där jag efter att ha misslyckats att blanda till färg med rätt nyans använde Pilot Replicas dayglowdekaler till deras Tunnan. Efter en hel del trilskandes som löstes med diverse fix och trix satt de på plats.

Bild

Och här är duon tillsammans:

Bild


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar