torsdag 11 juli 2024

Saab J 29B Tunnan, Pilot Replicas 1/48 (2023)

Bild


Efter att ha njutit mig igenom Pilot Replicas SK 60 rann inspirationen till för att återvända till deras fantastiska Tunnan. Jag har byggt PR:s J 29F tidigare, och en kamouflerad Kongo-maskin kändes som ett bra komplement.

Bild

Det här är en väldigt trevlig och lättbyggd modell. Målningen var en utmaning, men en spännande sådan. Framför allt var de ljusorange strecken kluriga att få till, men tack vare många lager av tunn färg, lyckades jag hyggligt återskapa de sprayade originalen och blev nöjd till slut.

Bild

En detalj för den som bygger denna är att målningsbeskrivningen på delar av vingarna är felaktig. Så kolla referenser på nätet om du vill få det korrekt. Fly:s Tunnan i 1/32 avbildar samma förebild och har rätt mönster. Undersidan är ju metallblank, det syns tydligt att man målade så långt ner man kom åt när kärrorna stod på marken.

Bild

Dekalerna signerade Moose Republic Decals är perfekta, med FN-märket som pricken över i. Jag var lite orolig för att det vita inte skulle vara tjockt nog, men den oron visade sig vara obefogad. På bilden nedan syns den enda justeringen jag gjorde; stagen på noshjulets stänkskydd som är lite väl tjocka på modellen.

Bild

En fascinerande poäng är att jag strax efter att bygget stod klart träffade en gammal flygvapenpilot som kände Åke Christiansson, mannen som flög just denna individ. Vid samma tillställning träffade jag också en före detta Kongosoldat som mindes hur Tunnorna vid minst ett tillfälle faktiskt räddade livet på honom.

Bild

Som sagt, en trevlig och lättbyggd modell som var väldigt rolig att måla och som passade fint som ett sommarbygge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar