fredag 3 augusti 2012

EE Canberra PR.9, Airfix 1/72 (2011)

Äntligen blev det dags för en Canberra! Ett infall gjorde att jag inhandlade den här spanaren.Tänkte först bygga den rakt ur lådan och till en början var Airfixen också en trevlig bekantskap. Men lite enkel research visade på massor av småfel. Och ju mer jag byggde, desto mer jobb blev det.













Först det positiva: Passformen är för det mesta riktigt bra. Formerna likaså, vad jag kan se har Airfix fått det mesta rätt. Hjulen är också bra, de är så där lagom tillplattade. Det som irriterar är att det saknas en massa småsaker, antenner mm, och att de som väl finns där antingen är felaktiga eller så grovt tillyxade att de måste bytas ut. Dessutom hade fenan fel form, men det var lätt fixat.













Modellen blandar högt och lågt att man får känslan av att det här är en provmodell, innan de slutliga justeringarna har gjorts. Även byggbeskrivningen har en del småfel, bl a blev jag lurad att sätta in en stol som bara finns på bombversionen. Som tur är syns den inte...



Dekalerna var också duktigt misspassade. En vänlig byggkollega skänkte en uppsättning från hans Xtrakit samt från Model Alliances ark. Många dekaler blev det. Nosen är rena klotterplanket.














Sedan har vi ju det här med panellinjerna. På nosen och vingarna funkar det ändå hyfsat även om det väl är lite i djupaste laget. Fast på lite håll blir det ändå rätt snyggt efter en wash. Men på mitt- och bakkroppen var de nästan komiskt breda. Spacklade igen dem halvvägs med vanligt snickerispackel, så att det blev kvar en liten grop. Fortfarande på tok för bred, men ändå betydligt bättre än innan.

























Annars är det gott om fina detaljer. Hjulhusen är fina (drog bara några extra kablar), liksom de lösa klaffarna som med fördel placeras i utfällt läge.













Lite modifieringar gjordes, bl a vingspetsarna som försågs med vaddetnuärförnågonmekanism.













Den synliga delen av motorn såg lite för leksaksaktig ut, så det fick bli täckluckor. Det röda piggar dessutom upp modellen rejält.













Allt målades med Gunze 336 Hemp och ljusgrå 332 och lackades sedan med en blandning av blank och halvblank Oceanlack.




























Sammanfattningsvis ett svårare bygge än jag först trodde. Men det gav många bra erfarenheter, inte minst målningen, som jag tar med mig till fortsättningen av min Nimrod.
 
 








1 kommentar:

  1. Jag har suttit här och väntat på en uppdatering, kul att den blev av :-) !

    Hälsningar Magnus

    SvaraRadera