fredag 10 augusti 2012

SK 60 Saab 105, Pegasus 1/72 (2010)



Snubblade över den här gamla draken på Modellex i Örebro. Och trots att Marivox är kämpig nog, tog nyfikenheten över. Hur var då denna? Svaret var: Hemsk! Men något flög i mig och plötsligt hade jag satt igång. Här ett exempel på passform och kvalitet:



Detta var förstås ett vansinnigt projekt redan från början. Men nu är det i alla fall i hamn. Valde att hämta förebilden från Parisgruppen som fanns under tidigt 70-tal. Tack till Emil Lindberg som hjälpte till med bilder på förebilden.



Den är som en gammal dam, inga närbilder, tack. :-)  Hämtade delar till stolarna från Marivox SK 60, resten är slipat, spacklat, slipat, spacklat och scratchbyggt. T ex fanns varken ordentliga utblås eller huvudställ (bortsett från hjulen) med i påsen.




Orkade inte riktigt hålla i ända till slutet, slarvade en del och skyndade lite för att få den klar (eller kanske snarare: bli av med den). Trots det måste jag - utan att skryta på något sätt - säga att det var en av mina största byggbedrifter att få ihop den här till något som i alla fall påminner om en SK 60.

 

Och jag lovar från och med nu att aldrig, aldrig mer klaga på Marivoxen. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar