fredag 3 augusti 2012

Vickers Supermarine Spitfire PR Mk XIX, S 31, Airfix, 1/72 (2011)













Airfix relativt nya Spaningsspitfire är en trevlig modell som är mycket lättbyggd och med bra passform. Cockpiten är visserligen rätt spartansk, men det är inte mycket som syns i den här lilla skalan.













Petade in lite extra detaljer i hjulbrunnarna, annars är den byggd rakt ur lådan.



'










Airfix djupa panellinjer är ju inte helt lyckade i den här lilla skalan. För att få bort den värsta leksakskänslan spacklade jag hela modellen med vanligt vattenlösligt latex-snickerispackel och torkade sedan av med en rätt fuktig trasa. Resultatet blev att panellinjerna fanns kvar, fast i betydligt grundare skick. Inte en perfekt lösning (de är fortfarande rätt breda), men resultatet blev ändå betydligt bättre än om jag inte hade gjort något alls.

Den är målad med Xtracrylics PRU Blue. Första gången med Xtracrylics, men jag måste säga att det var en trevlig färg som jag gärna använder igen.

Hade tänkt använda Flying Colors gamla Spitfireark, men tyvärr var mitt ark i rätt dåligt skick. Dessutom är färgen på kronmärkena inte helt rätt. Just kronmärkena är ju ett problem på Spitfire, eftersom de inte följer de normala storlekarna. Men jag löste problemet genom att använda Flying Colors kronmärkesark i 1/48. Där fanns storlekar som passade i stort sett perfekt. Ibland har man tur!













Även siffrorna kommer från Flying Colors, resten av dekalerna är ur arkivet. Sörmlandsgriparna är dock från Spitfirearket. Allt lackades sedan med Oceanlack för att få till den riktigt blanka känslan som S 31:orna hade - åtminstone i början. Att få det blankt är inte lätt, jag är grymt imponerad av alla bilbyggare!!!













Som sagt, en trevlig liten modell som jag gärna rekommenderar. För den som vill detaljera mer än jag, finns en resincockpit och dito huv från Pavla. Men som sagt, det blir rätt smått.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar