fredag 3 augusti 2012

Saab A 32A Lansen, Tarangus, 1/48 (2012)


En av tidernas mest efterlängtade modeller var väl detta när den kom strax efter årsskiftet 2011/12. En Lansen i 1/48 hade man ju inte ens vågat drömma om för några år sedan. Och den måste man ju göra något ordentligt med.


Det är något visst med de sista, rejält väderbitna, Lansarna. Inte mist de på F 6 under andra halvan av sjuttiotalet. Så det fick bli en sådan.

Några cockpitbilder från bygget: Fina detaljer i lådan!














Modellen är riktigt fin, men lättbyggd är den inte. Särskilt inte om man vill detaljera lite extra. Jag scratchbyggde därför luftbromsarna som ju alltid var utfällda på parkerade 32:or.


Dessutom detaljerades hjulbrunnarna - främst den bakre - med massvis med kablar och annat.

Ett extra tillägg som gör mycket med liten (dock rätt pillig) insats, är den lilla vindrutetorkaren. Det tjocka glaset i frontrutan skiftar i blågrönt, så den fick målas med genomskinlig färg.
Lanternorna scratchades:





Fler bilder:


Det kan se slitet och väderbitet ut i överkant. Men jag lovar, originalet var nog ännu värre.


Landställen fick en hel del extra detaljer som scratchades:






Mycket jobb var det, mer än vad jag fått med här. Men det var värt slitet. Och till min stora glädje nådde modellen stora framgångar på IPMS Open 2012.

Det blev faktiskt fyra priser, Seger i 1/48 modernt, Svensk Flyghistorisk Förenings pris, Generalen för Flygvapnets vandringspris och som grädde på moset dessutom en rejäl pokal för Best in Show!

Visserligen kände jag när den var klar att den var något extra, jag var mycket nöjd med den. Men att det skulle gå så bra hade jag inte ens kunnat föreställa mig i min vildaste fantasi!!!

Nedan: Yours truly tillsammans med jurymedlemmen John Hübbert som - vill jag lova - granskade den kritiskt. Och det hade han all anledning till, då han är före detta Lansennavigatör:








Här några länkar med fler bilder och text om tävlingen:

http://www.modellexpo08-open.se/wp/resultat-08-open-2012/
http://www.sffsto.se/SFFvandringsprisutdelatpaModellexpo08Open2012.htm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar