lördag 3 oktober 2009

Saab J 29E Tunnan, Heller, 1/72 (2009)



Hellers mer än trettio år gamla modell är fortfarande rätt OK. Dock krävs en del arbete om man vill åstadkomma lite mer, vilket man ju vill eftersom jag smällde ihop en hög sådana här i elva-tolvårsåldern. Den här gången ville jag bygga en F 9-kärra, som en del i ett projekt jag har att bygga samtliga F 9:s jaktplan (och på sikt även övriga F 9-märkta plan).

Varför F 9? Jo, som liten bodde jag intill flottiljen och hade min bästa kompis boendes inne på området! Hans pappa var mekaniker på Hkp 4, och det hände att vi fick följa med honom till jobbet. Femton år senare gjorde jag lumpen på en av de få kvarvarande resterna av F 9. Även om det officiellt hette att vi hörde till F 7, satt F 9-känslan kvar.




Har slipat ner alla panelliljer och ristat nya. I övrigt bara små modifieringar, t ex det lilla luftintaget ovanför vingen.



Huvudstället har också kortats ca 2 mm för att få till det klassiska Tunnan-hänget.





Lite extra detaljering i hjulhusen.



Stolen är original, men har fått lite extra detaljer plus bälten.





Målning och vädring
Tamiya Silver blandat med Gunze 338 ljusgrå. Sedan har olika paneler maskats och sprayats i olika nyanser av mörkare grått blandat med silver. Har medvetet gjort den mer grå än silver, i ett försök att få till aluminiumkänslan.
Dekaler
Flying Colors Tunnan-ark, kompletterat med Specialtrycks bokstäver och F 9-emblem. Nosringen kommer från Revells nyutgåva av Tunnan.

FörebildenFörebilden hörde till Haglind-gruppen, F9:s akrobater på 50-talet. Kärran är en J29E som några år senare modifierades till F. Därför har jag inte smutsat ner den så mycket, när den såg ut så här var den fortfarande rätt ny.






2 kommentarer:

  1. Mycket snygg 29:à. Bygger en själv just nu och letar efter tips på lämpliga metallfärger för plåtarna. Vilka har du använt? I byggbeskr är det oftast alu-färg men den är för silvrig för att se realistisk ut...

    SvaraRadera
  2. Sent svar... Håller med dig. Jag brukar blanda Tamiyas aluminium med ljusgrått för att få fram en mer realistisk aluminiumnyans. Just i det här fallet kan jag nog själv tycka att det blev lite väl mycket grått, men det gäller att prova sig fram. En annan reflektion i ämnet är att ren aluminium också är betydligt mattare än man tror.

    SvaraRadera