måndag 26 juni 2017

Mikojan-Gurevittj MiG-23BN, RV Aircraft 1/72 (2016)


MiG-23 är ett av mina favoritflygplan. Och av versionerna är jakt/attackhybriden 23BN med den platta anknosen (som senare hamnade även på MiG-27) den absoluta favoriten. Tyvärr har det varit lite dåligt med modeller av just den, men för några år sedan lanserade RV Aircraft en hel serie MiG-23 i 1/72 och en av utgåvorna var just denna fascinerande maskin.



Dessvärre har solen sina fläckar. RV:s serie 23:or är nämligen allt annat än lättbyggda. Så här såg det ut när kroppen skulle torrpassas:


Notera även glipan där bak. Eftersom jag byggt en modell i denna serie tidigare, ArtModels MiG-23UB (samma plast, annat fabrikat), hade jag lärt mig en del knep. Som att värma bakdelens ovansida i hett vatten för att justera den, istället för att slipa och spackla. Och att vingarna inte passar i de piggar som finns, utan att dessa behöver skäras bort. Plus en del annat. Inte så konstigt att jag i båda mina byggen av denna modell tappat sugen och låtit dem bli liggandes.


Hjulhusen på MiG-23 är hyfsat stora och synliga, så lite extra detaljering skadar inte.


Som synes av detaljbilderna är ytdetaljeringen minst sagt omfattande. Först känns den lite överdriven, men med färg på så funkar det ändå hyfsat. Dock är den lätt att råka slipa bort - i synnerhet som detta är en modell som kräver en del slipning.


Jag valde ett något udda dekalalternativ, en före detta östtysk som märktes om i Luftwaffekläder och användes för en del testflygningar strax efter återföreningen av Tyskland. Jag har överhuvudtaget en fascination för gamla östkärror i modern, gärna NATO-märkning, kontrasten är rätt kul.





Skulle gärna bygga en i 1/48 också. Tyvärr lyckades Trumpeter missa nosens form helt och hållet, så det blir i så fall till att investera i ett korrigeringsset. Men det kan helt klart vara värt det! De här sköna linjerna har man gärna mer av i vitrinen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar