fredag 12 oktober 2018

Eurofighter Typhoon, Revell 1/48 (2018)


Årets sommarsemester avnjöts vid den toscanska kusten, en plats som bjöd på sol, värme bad, fantastisk italiensk mat och dryck och dito glass. Men som en extra synnerligen trevlig bonus fylldes himlen emellanåt av en till fyra lågtflygande Eurofighters från flygbasen i Grosseto bara någon mil bort. När en flygentusiast och modellbyggare utsätts för sådana njutningar, är konsekvensen naturligtvis given: Denna maskin måste förstås byggas.

Lyckligtvis finns Revells utgåva - den enda vettiga i 1/48 - med dekaler från just basen i Grosseto. Bingo! Trodde jag. Tills jag insåg att den utgåvan var hopplös att få tag på. Desto lättare var det att hitta "Bronze Tiger"-utgåvan som kom häromåret. Och som tur var, lyckades jag få tag i dekalerna från Revells originalutgåva via en byggkollega. Ibland har man tur!


Det här är verkligen en maskin jag aldrig trodde att jag skulle bygga! Den är egentligen för modern för min smak, dessutom tycker jag att att den är ganska ful. Som om någon försökt rita en F-16, men ändrat sig och gjort en Gripen istället. Och sedan blev det pannkaka av alltihop. Men har man väl sett den i luften är den rätt häftig i sin brutalitet.



FOD-luckorna gjordes av plasticard. Ett enkelt sätt att komma undan en av denna modells största svagheter.


Men det var kul med en utflykt i det moderna. Nu åter till lite mer välkända Kalla Kriget-jaktmarker..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar