tisdag 14 juli 2020

North American P-51D Mustang, J 26, Tamiya 1/48 (2019)


Det var länge sedan jag uppdaterade här. Men nu kommer strax ett helt gäng. Vi börjar med den här. En svensk Mustang hör väl till obligatoriet i kollektionen hos en som åtminstone delvis kallar sig svenskbyggare. Egentligen var den tänkt som ett test av Mr Paints färger. Insåg att eftersom alla pratade så väl om dessa, var det väl dags att prova. Nu blev det inte riktigt så, men mer om det strax. Men därav valet av denna udda, kamouflerade, individ. Någon gång ska det väl bli en metallblank J 26 i 1/48 också.


Interiör med hemkörda bälten. Tanken var att köra med stängd huv, men även dessa planer fick ändras...



Vingarnas panellinjer fick delvis spacklas igen för att motsvara verkligheten. Men hur var det nu med målningen? Jo, undersidan gick bra, men när det kom till Mr Paints tolkning av den svenska olivgrön 325, visade det sig att den nästan var brun. Så det fick bli att ta till mitt gamla hederliga 325-recept: Gunze 309.



Jag lyckades slarva bort den ena flapsen, så det fick bli att investera i ett nytt par från Quickboost. Dekalerna är förstås Moose Republics finfina, som t o m fixade det rejält uppstickande gångjärnet precis under vingarnas kronmärken. Visst gick det åt massor av Micro Sol, men änd imponerande.



Och hur var det då med den öppna huven? Jo, det visade sig att - ovanligt nog för en Tamiya - huven inte passade ordentligt, det blev en liten glipa mellan frontruta och huv. Så trots den bristande detaljeringen fick det bli nedcabbat.

Det här var tänkt som ett litet snabbt mellanbygge. Trots det tog det över två år från att jag började bygga till jag äntligen tog mig i kragen och avslutade den. Själva byggtiden var däremot inte så lång, så när som på huven var passformen av sedvanlig Tamiyakvalitet. Men med tanke på att det var ett bygge utan större ambitioner, kom ett hedersomnämnade vid AIM 2019 som en överraskning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar