lördag 7 februari 2009

MiG-21F-13, Revell 1/72 (2009)



Modellen
Det här är en märklig byggsats. Kanon på vissa sätt, t ex huvudsaklig form, detaljering i cockpit, hjulhus och yta. Samtidigt är den under all kritik på andra sätt. Främst är det nosen som inte alls passar ihop med kroppshalvorna, den är nästan rakt tunnformad och bryter helt mot 21:ans smäckra linjer. Riktigt värdelös, faktiskt. Lite går att fixa till genom slipning men inte allt. Så den som har högre ambitioner än jag bör leta upp en utbytesnos.



Det bildas också en rejäl glipa mellan vingarnas framdel och kroppen, dessutom finns en del trista och svårkorrigerade sjunkmärken. Extratanken är också mycket märklig, passform noll och formen mycket tveksam.





Nästa paradox är dekalerna. När man ser det ambitiösa arket blir man först alldeles lycklig. När man sedan börjar skärskåda det inser man att:

a) de finska kokarderna har blå och inte svart utlinjering och är dessutom alltför turkosa. Bör förstås bytas ut (vilket jag inte gjorde). b) stencileringen är oerhört omfattande. Men texterna är på tok för stora, tittar man på bilder syns de knappt. Här dominerar de rätt bra. c) Dessutom har Revell glömt tala om var typ 2/3 av de finska stencilerna ska sitta! De syns på beskrivningen, men några sifferangivelser finns då inte. Suck!

Att det inte var mitt roligaste bygge är dock inte förebildens fel, jag har alltid gillat MiG-21 men då främst de senare versionerna. Så några dagar efter att bygget var klart, hade jag dels köpt nya, ordentliga finska kokarder, dels ropat in Fujimis finska MiG-21bis på Ebay...



Målning/Vädring

Aluminiumnyansen besåt av mest ljusgrått, blandat med en del silver (Tamiya X-11 + Gunze 338). När allt var målat och klart ville jag prova på post-shading. Det blev lite väl mycket, men jag tänkte först att jag kör väl ändå. Men när jag sedan började med dekalerna insåg jag att jag aldrig skulle bli nöjd, så jag målade om rubbet och washade på nytt. Är hyfsat nöjd med aluminumnyansen, i övrigt blev väl kvaliteten på målningsjobbet lite sisådär, det märks att det är ett hastjobb.

DekalerByggsatsens

Byggtid
januari 2009

Förebilden
Finland köpte 20 MiG-21F-13 av Sovjet i början av 1960-talet. MG-47 placerades på 11 jaktdivisionen på Hämeen Lennosto (Tavastehus?) som även flög Draken. I mitten av 80-talet togs de gamla MiG-21:orna ur tjänst och ersattes av MiG-21bis.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar