torsdag 12 februari 2009

Saab S 17BS, Marivox 1/72 (2008)



Marivox Saab 17 är en av de mest generösa byggsatser jag stött på. Här får byggaren möjlighet att bygga i stort sett alla tänkbara varianter av planet som någonsin existerat. Lägg till ett av de mest ambitiösa dekalarken som skådats, åtminstone räknat i hur många olika individer som kan byggas.

Jag valde att bygga den flottörförsedda S17BS. Även om jag gillar modellen, finns en hel del att arbeta med. Framför allt flottörernas infästning i vingen lämnar en hel del övrigt att önska. För att inte tala om byggbeskrivningen som måste vara en av de sämsta i världshistorien (tack vare dess otydlighet har jag numera en färdigmålad B17A-motor till mitt nästa B17-bygge). Det här är den typ av byggsats som egentligen kräver att man bygger en som prov innan man ger sig på det "seriösa" bygget. Trots det är jag som sagt väldigt förtjust i byggsatsen och det kommer garanterat att bli fler Saab 17 i framtiden.





Utvändigt är det främst flottörerna som bättrats på med lite detaljer. Jag har även borrat upp strålkastarna i vingarna, bakom glasen och satt in en bit genomskinlig sprue som själva lampan. En enkel detalj som gör mycket för helhetsintrycket.





Störst energi lade jag nog ner på inredningen. Trodde i min enfald att det skulle synas en hel del när bakre delen av huven lämnades öppen. Tyvärr doldes det mesta av den något överdimensionerade k-pisten.










Tyckte det såg lite konstigt ut att låta den vila på flottörerna, i synnerhet som det visade sig att den var lite baktung, och bestämde mig därför för att bygga den trolley som användes till S17-planen. Den finns visserligen i resin från Kora, men jag scratchbyggde den av plasticard, sprue, lite ståltråd och två hjul från skrotlådan. Ett inte alltför komplicerat bygge.



Färger och vädring

Målad i Gunze 309 blandat med svart för att efterlikna originalfärgen "U-båtsgrått". Undersidan är i Gunze 307. Innan dess målades delar av planer med Humbrol aluminium, som sedan skrapades fram på vissa ställen för att efterlikna slitage. Främst handlar det om vingens inre del, ovanför flottörerna och runt förarplatsen, ett parti som med tiden blev rejält nedslitet på originalet.

Dekaler
Dekalerna kommer ur lådan, bortsett från F2-tvåan som är för smal på Marivoxarket. Den hämtades från Specialtryck. Småtexterna har hämtats ur dekalarkivet.

ByggtidSeptember-november 2008

FörebildenF2-73. Mer info kommer.

1 kommentar:

  1. Gillar hur du fått fram effekten av lackad aluminium som värmts upp och kylts ned otaliga gånger i den främre motorkåpan.

    SvaraRadera