torsdag 16 april 2009

Fiat CR 42, J 11, Italeri 1/72 (2008)



Här ett av mina sommarbyggen från juli 2008. Den lilla Fiaten är en trevlig bekantskap som jag rekommenderar varmt. Enda kruxet är motorkåpan som är lite pillig, i övrigt bygger den sig själv. Att få dit övervingen när allt är målat är också lite lurigt, men vad vore denna underbara hobby utan utmaningar?


Bilder från bygget. Cockpiten har en helt OK detaljnivå för att vara 1/72.


Byggsatsens "bälten" bestod av en dekal, så de har jag gjort själv med tidningspapper och en tunn ståltråd.



Samma ståltråd, fast rödmålad, fick utgöra den hyfsat synliga röda slang som finns på J11-motorn.




Färger och vädringDet här var första gången jag gav mig på att måla annat än släta ytor och maskerat kamouflage typ J30/33. Trettonde sprutmålningen någonsin blev inget olyckstal, visst finns skavanker och visst är duttarna på flygkroppen i största laget, men på det stora hela är jag nöjd. Vädringen blev väldigt sparsam, J 11:orna flög ju inte särskilt länge innan de kasserades i slutet av kriget. Färgerna är Gunze som vanligt.



Dekaler

Dekalerna är från Flying Colors, dock inte J11-arket, utan ett hopplock av olika ark. Bonzo kommer från ett gammalt Specialtryckark medan den blå cirkeln är egen (Specialtrycks var nästan turkos).



ByggtidJuli 2008.



Förebilden

F 9-23 flögs fram till krigsslutet då den överlämnades till en yrkesskola för flygmekaniker i Majorna i Göteborg.


Edit 2014: Hösten 2014 fick denna veteran i min samling äntligen följa med på tävling, C4 Open i Malmö. Och till min förvåning fick den med sig ett silver, vilket gör den till den äldsta prisbelönta modell jag har byggt! Även om det skedde långt senare, men den som väntar på något gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar