tisdag 1 januari 2013

Fokker Dr. 1 Triplane, Revell 1/72 (2012)


Årets mest udda fågel blev också det bygge som fick avsluta byggåret 2012. Jag byggde t o m lite på nyårsafton! Första världskrigsmaskiner hör inte till det vanligaste på mitt byggbord, men den här Fokkern fick jag i julklapp av min son för några år sedan.




En finfin modell är det. Och självklart fick det bli Röde Baronens klassiska maskin. Inte minst för att den var lättare att måla. Smäckra, fina detaljer och bra passform gjorde det till ett bygge som både gick snabbt och som var riktigt trevligt.



För att få till en effekt av dukklädsel, grundade jag med lite mörkare färg i de nedsänkta fälten. Därefter slipade jag rent med tunnt slippapper innan allt målades rött. Funkade rätt bra, tycker jag. Åtminstone för en som är så ovan vid dukklädsel som jag.



...och så här blev det i färdigt skick:




 En annan detalj som inte hör till det vanliga för min del, är att försöka imitera trä. Trixigt, men kul. Får leta upp fler objekt att träna på, tror jag. Ont om dem på jetkärror, bara...





Förebilden behöver väl knappast någon närmare presentation. Baron Manfred von Richthofens röda Fokker hör nog till flyghistoriens mest kända kärror. Ett obligatorium för varje modellbyggare som härmed kan bockas av.

Edit 2014: På C4 Open 2014 handlade temaklassen om Första världskriget. Inte riktigt min grej, men det är alltid kul med tema, så jag tog med den här mest på skoj. Döm om min förvåning när den belönades med ett brons! Jag kanske borde bygga fler gamla maskiner. Men det där med riggning... nja, jag vet inte...




2 kommentarer:

  1. Ont om trä på jetkärror? Om du tar de riktigt tidiga kärrorna så var det en hel del trä i luckor, vingar mm. Gör du en omålad kärra så kan det bli riktigt läckert. En alu-/trären tysk Salamander kanske kan locka?

    SvaraRadera
  2. Sant. Eller en omålad Vampire. Visst är trä roligare än titan, komposit och annat modernt tjats. Det var bättre förr. Här också.

    SvaraRadera