måndag 20 juli 2015

Citroën 2CV6, Heller 1/24 (2015)


En bil?!? Vad är nu detta? Egentligen är det inte så konstigt som man kan tro. Dels har jag en liten förtjusning för bilar, dels har jag en mångårig kärlek till franska bilar i allmänhet och Citroën i synnerhet, ett märke som jag kört sedan 1989. Dock har jag aldrig ägt någon Lillcittra, 2CV, men när jag fick möjlighet att köra en för några år sedan blev jag stormförtjust och inhandlade omedelbart en egen - fast i 1/24...


Modellen blev dock liggandes, men i våras råkade jag ut för en utmaning från en pansarbyggande kollega. "Bygg den här militärbilen till nästa års Open, så slipper du betala den". Utmaningen var antagen! Men jag måste ju testa lite att bygga annat än flygande ting. Så fram med Cittran!


Hellers modell kom 1991 och är hyfsat moden. Formerna är korrekta och detaljeringen hyfsad. Min enda modifiering var att skulptera fram stänkskydden på framskärmarna, här hade Heller bara låtit skärmarna fortsätta utan någon kant.


Motorhuven passade lite sådär, så jag beslöt mig för att visserligen måla motorn i träningssyfte, men att låta huven vara stängd. Bra träning inför kommande projekt.


 Citroën- och 2CV6-märkena på bakluckan var både för stora och i fel typsnitt och ersattes med egentillverkade dekaler.


 Allt målades med Tamiyas Park Green på sprayburk. Resultatet blev överraskande bra!


Någon kan invända att den ser väldigt välvårdad ut. Och efter att ha varit på Korsika i somras och sett bruks-2CV, var jag böjd att hålla med. Men några veckor senare snubblade jag in på en entusiastträff i Sverige och såg då minitiöst välskötta exemplar - som detta. Dessutom är den inte så gammal som den ser ut, detta är troligen en 84:a eller liknande.



Det hela var ett riktigt roligt bygge och det blir garanterat fler bilar i framtiden. Några ligger redan på hyllan hemma, bland annat Hellers sprillans nya Renault 4 - en bil som jag faktiskt ägt ett exemplar av. Dessutom inhandlades just Tamiyas Lillcittra. Och senare i år ger Ebbro ut den legendariska Paddan, Citroën DS...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar