måndag 20 juli 2015

Saab J 35J Draken, Hasegawa 1/48 (2015)


Att bygga en riktigt väderbiten Drake har varit en idé som jag haft ända sedan Hasegawa gav ut sin finfina trettiofemma i 1/48. Den skulle naturligtvis även vara hyperdetaljerad, så alla nödvändiga tillbehör införskaffades. Bygget påbörjades redan 2009, men stannade snart av då jag råkade ut för det som i modellbyggarkretsar kallas Advanced Modellers Syndrome. Jag hade helt enkelt så stora ambitioner att bygget blev för stort. Så det hela stannade av - ja, den första ligger fortfarande i stort sett obyggd i ett skåp.


Sommaren 2012 försökte jag igen. Ny modell och nya tillbehör köptes och bygget kom igång. Cockpit och hjulbrunnar kom från från Aires, liksom utblås och roder. Dessutom köpte jag Eduards stege.
Nu kom bygget i alla fall ända fram till grundmålningen innan allt avstannade ännu en gång. Men vintern 2014 tog jag mig i kragen och gjorde klart det hela. En lång resa, men resultatet är värt det. I mina egna ögon är detta den bästa modellen jag byggt hittills.



Målningen genomfördes med en uppsjö av tekniker. Saltmetoden, pre- och postshading bland annat. Jag använde även fint sandpapper och slipade fram underliggande färglager. På IPMS Stockholms forum finns en byggtråd med bilder från målningen. Klicka här för att komma dit.



Även luftintagen fick ordentlig vädring. Först grundmålade i en glasfiberliknande färg, sedan målade med grått och ett stänk av silver som delvis slipades bort med fint sandpapper.


Jag hade en hel del fotoets kvar från det första, icke avslutade, bygget som kom väl till pass.


Till målningen användes en uppsjö av färger. Den gröna är framför allt Gunze Olive Drab H52 blandad med Gunze ljusgrå H337 och lite olivgrön H309. Den blå däremot är en hel massa olika nyanser, i botten finns Navy blue H54 och Midnight Blue H55, upplättad med samma ljusgrå som till det gröna. Men dessutom har jag blandat i en del turkos färg. Nos och stjärtkon var ommålade på originalet och är därför betydligt mindre väderbitna än övriga maskinen. Dekalerna kom delvis från lådan, men kronmärken byttes ut mot Flying Colors och siffrorna kom från RBD Decals medan lite småtexter hämtades ur dekalarkivet. Vildsvinet på fenans högra sida kom från Eurodecals.


Den överblivna etsen kom även väl till pass när ställ och balkar skulle detaljeras. Undersidan är riktigt nedsmutsad, men det är gjort efter förebild - de sista Drakarna såg verkligen bedrövliga ut.




Summan av ett långt bygge som både kostade mycket tid och pengar. Men det var värt allt jobb. Själv tycker jag att detta är den bästa modell jag någonsin byggt. Till min glädje belönades den med en klasseger i jetflyg 1/48 på 08 Open 2015 och tilldelades dessutom Generalen för Flygvapnets hederspris för bästa modell av en svensk förebild - vilket faktiskt var andra gången jag tog hem det priset (förra gången var med min Lansen 2012). Dessutom vann den motsvarande klass vid Art in Miniature i Göteborg samma år.


Men tro inte att jag avslutat min romans med väderbitna Drakar bara för detta. Det finns massor av lockande objekt kvar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar