onsdag 13 januari 2016

Saab F-35 Draken, Hasegawa 1/48 (2015)


När Hasegawa kom med sin Stordraken 2008 var lyckan såklart gjord. Jag förbeställde den, väntade in Eduards ets som inhandlades i stora mängder, plus Aires cockpit. Här skulle byggas den ultimata Draken. Bygget drog igång, men efter en låååång session med små jävla etsdelar i hjulschakt och på annat håll, försvann bygglusten snabbare än en svensk sommar. Dessutom fick jag enorm ångest inför all detaljmålning av cockpiten, ambitionerna var på tok för höga. Så allt lades i en låda och blev liggandes.


Något år senare köpte jag en till, som byggdes rakt ur lådan (så när som på Maestros raka huv) och sedan dess har det blivit ytterligare fyra. Den senaste lånade en hel del ets från det här projektet, Men häromdagen när jag funderade på om jag inte skulle försöka få till något nytt till C4, snubblade jag över den gamla Draklådan. Och strax efter hittade jag den här överblivna delen från en österrikare som blev svensk:


Iinspirerad av Nordic Airpowers Drakenbok började en idé att gro. Hade jag inte några danska balkar liggandes...? Visst var det dags. Dags för en av dessa underbart väderbitna danska Drakarna från 1970-talet! Den där ångestcockpiten målades klart på en timme. Och med hjälp av lite överblivna dekaler snickrades en dansk instrumentpanel ihop:



Cockpit har fått ett nytt sikte och lite annat jox. Danskarnas orange material piggar upp betydligt mer än det svenska tråksvarta. Som vanligt passade i stort sett allt utom delarna vid kanonerna och luftintagen. Med lite träning och tålamod gick det dessutom att få bort skarven vid yttervingarnas infästning. Är man lite för snabb (tro mig...) blir det lätt en liten skarv och/eller en liten nivåskillnad här. Men inte denna gång. Övning ger färdighet.


Jag är egentligen emot öppna luftbromsar, i synnerhet på Draken där de oftast - men lyckligtvis inte alltid - var stängda på parkerade maskiner. Dessvärre var jag inte det 2008, utan karvade då gladeligen upp hålen. Så det är bara att bita ihop och löpa linan ut. Aires resin passade hyfsat, lite spackel var allt som behövdes. Dessutom har jag scratchat partiet vid rodrens infästning. Rodren är de bortkarvade, jag vet att de finns i resin, men min erfarenhet är att det funkar lika bra att använda de i lådan. Till avdelningen onödiga resindetaljer hör även Aires fena. Enda fördelen med den är att det lilla luftintaget i framkant finns med. Men det är bara att borra upp hålet i lådans fena och peta ner tunna PC-bitar som galler och sedan skära rent när allt har torkat. Enkelt och billigt, dessutom passar Aires-fenan inte särskilt bra.



Genom att först limma stjärtkonen på den övre halvan, fick jag dessutom äntligen bort den förhatliga skarven mellan kon och kropp. En detalj för alla som vill bygga danska Drakar är att de små fenorna under yttervingarna är lika långa, till skillnad från den svenska tripp-trapp-trull-varianten.


Nästa steg var att scratcha radarvarnare till yttervingarna, fixa till landställ (notera att de danska har vita hjulben), stol från Quickboost, scratchade FOD-luckor som piggar upp med sitt röda och en stege från Maestro.





Sedan började det riktigt roliga: Målningen! Efter primern drog jag på lite gult (primer på originalet) som skymtar genom den avskavda färgen därbak.


Sedan målade jag basfärgen, plus lite schatteringar:


...och sedan var det bara att jobba på med sprutan. Vansinnigt roligt är var det! Färgåtergivningen på bilden är inte helt hundra, den mörka är i alla fall Gunze H309 mörkgrön.


Efter sprutandet jobbade jag vidare med fint slippapper för att få ner de luddiga kanterna en aning, så att det påminner mer om originalet. Efter lack var det dags för dekaler. Det mesta kommer från Stoppels ark, men har kompletterats med dekaler från både Hasegawa (siffrorna) och Maestro (emblemet i nosen).


Och sedan var den klar! Här kommer ett långt bildsvep:




Vän av ordning kan tycka att den ser övervädrad ut, Men faktum är att de danska Drakarna såg ut så här under en period. Den matta färg som de målades med vid leveransen kunde inte alls stå emot det danska klimatet, i synnerhet inte som de stod parkerade utomhus. Med tiden fick de detta fantastiska utseende som är rena drömmen för oss som gillar slitna målningar.




En liten poäng är siffrorna på fenan. De fanns i Hasegawas RF-35-utgåva, men är i fel typsnitt för den. Däremot stämmer det bra för just den här individen, då typsnittet ändrades i samband med ommålningen i slutet av 70-talet då de danska Drakarna fick den blanka gröna färg som de hade resten av tiden i tjänst och som stod emot klimatet betydligt bättre.


I slutfasen av bygget bestämde jag mig för att lägga dit dessa små övningsbomber som blir små färgklickar i det gröna. De scratchades från framför allt Atoll-robotar från Eduards MiG-21 i 1/144.


Extratankarna är i resin från Mastro och som synes nymålade och lackade på originalet, vilket ger en kul kontrast.


Tja, det var det. Ett oerhört roligt bygge som jag dessutom är väldigt nöjd med. Det här var absolut mitt bästa bygge under 2015 och jag skulle nog säga att den i mina ögon är den bästa modell jag någonsin byggt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar