onsdag 13 januari 2016

Saab J 29F Tunnan, Hobbyboss 1/48 (2015)


Rubriken är egentligen fel. För det största problemet med denna modell är nämligen att den inte alls är i skala 1/48, utan i 1/52. Hobbyboss har helt enkelt mätt fel. Synd på en modell som i övrigt faktiskt är rätt trevlig. Och definitivt bättre än AZ Models så kallade Tunna som kom ut häromåret, se mitt förra inlägg om den resa jag gjorde med den. Dock hade AZ åtminstone prickat skalan.

Modellen är dock fin, med bra ytdetaljering som dessutom är korrekt vad jag kan se.


Bygget är inte så mycket att säga om, här en bild på cockpit som är rätt okej. Det enda tillägget är ett handtag på stolens övre del. Dessvärre är pansarplåten bakom sätet i fel form, och även svårt att få till rätt eftersom konstruktionen är som den är.



Sammanfattningsvis kan sägas att det här är en trevlig modell. Passformen är briljant och den som bygger den och kan stå ut med skalamissen får en bra återgivning av ett klassiskt flygplan. 






Tittar man närmare finns dock en del små brister. Luftintaget är något för stort, huven är inte helt korrekt och huvudställens hjul är för stora.



Jag valde att avbilda en av de få kamouflerade Tunnor som fanns på F 3. Det råder lite delade meningar om det fanns helgröna, men jag stöder mig på ett par bilder i SFF:s bok om F 3. Orsaken att den blev grön är dels att jag inte är så road av att måla metallrent, dels att jag ändå kommer att göra det på min kommande Pilot Replicas-Tunna. Men framför allt eftersom jag tycker att det är väldans snyggt.



Dessutom fick jag ändå chansen att måla metallrent på undersidan...


Allt målades med en mix av Tamiya-färger och dekalerna kommer från Flying Colors (kronmärken), RBD Decals (siffror) och en mix av småtexter från arkivet. En del är faktiskt Tunnandekaler i 1/72. Man tager vad man haver. Dekalerna i lådan däremot är helt oanvändbara. Faktiskt det sämsta jag någonsin sett, rena parodin.


Men som sagt, ett trevligt bygge som inte tog alltför lång tid. En bra nybörjarmodell, helt enkelt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar