måndag 16 augusti 2021

Suchoj Su-15, Trumpeter 1/48 (2020)















Jag fick lite feeling av Su-7:an och hade Trumpeters Su-15 liggandes. Så den hamnade på byggbordet rätt snart efteråt. Det här är i sanning inget mästerverk till modell, så det fick bli ett snabbygge med begränsade ambitioner.

Passformen är sådär, men det kan man stå ut med när resultatet blir ett av kalla krigets coolaste jaktplan! 

Egentligen finns inte så mycket att säga om bygget. Jag hade tänkt använda en resinstol från Pavla, men den var för stor... Så det fick bli ett hemmabyggedär jag plockade delar från Pavlastolen och blandade med delar av Trumpeters Su-9-stol.



När man som jag byggt både Su-7, Su-9 och Su-15 blir det extra tydligt hur dessa kärror hänger ihop. Su-9 är en Su-7 med deltavingar, medan (tidiga) Su-15 i princip är en Su-9 med annan flygkropp.
Ganska precis som Spitfire blev Spiteful och sedan Attacker, en trio som jag också byggt.

Sedan har vi ju förstås Su-17/20/22 som är en Su-7 med ryggås och swing-wing - men först nu när jag bygger Su-7:an ser jag hur lite de faktiskt ändrade förutom vingarna. En lite kul detalj är att Su-7, Su-9, Su-15 och Su-17/20/22 har identiska stabilisatorer!




Bygget stannade av efter att washen gått åt skogen. Jag lackade för dåligt och den bet sig fast i färgen. Så jag fick måla om i stort sett hela modellen. Segt. Men till slut blev den i alla fall klar:


Lådans dekaler ersattes av Begemots ark. Främst eftersom jag lyckades slarva bort dem, men jag hade nog gjort det ändå. De var inte mycket att hänga i julgranen. Jag scratchade FOD-luckor för att dölja de uselt passande luftintagskanalerna.





Hängde för ovanlighetens skull lite last under vingarna. Just den här blev väldigt tom utan. Resultatet blev inget mästerverk, men det är ändå kul att ha en modell av denna sällsamma skapelse!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar